Tornar a Camp de Túria
Bandes
Arriben bandes, fragoroses músiques,
arriben bandes, vigorós metall.
Arriben bandes encetant el vespre
arriben bandes, signe popular.
V.A. Estellés

Llíria
Vicent Esteve



Situació Geogràfica
Llíria és el cap de la comarca del Camp de Túria, compta amb 15.550 habitants i ocupa una extensió de 230 km2. Malgrat la disgregació del seu terme amb dos nous municipis, Marines (a l'antiga masia de la Maimona) i Domenyo (al mas del Carril). L'altitud sobre el nivell de la mar està al voltant dels 190 m.

Orografia
El terme bascula des de la muntanya a la planura, on apreciem tres tipus de materials: al NW hi ha materials juràssics-cretàcics pertanyents a les estribacions del Sistema Ibèric. Des d'ací baixem a la planura formada pel glacis del miocé, mesclats amb tossals calcaris amb sòls d'argila que han permés desenvolupar al llarg dels segles l'agricultura de secà, i al SE tenim materials quaternaris, que corresponen a l'horta vella

Hidrografia
Llíria no està banyada pel riu Túria, però les rambles Primera i la Castellarda són afluents del riu pel marge esquerre.
Destaquem la font de Sant Vicent, la qual rega l'horta vella i les terres del poble de Benissanó, mitjançant ullals per on brolla l'aigua, que segons la tradició popular és fruit del frare dominicà Sant Vicent Ferrer, que féu brollar l'aigua el 1410 arran la sequera que patien els veïns de la vila. En temps dels romans en aquest paratge hi havia un temple dedicat a les nimfes.
En els darrers anys han aflorat nombrosos pous d'aigua convertint les extenses fanecades de terra de secà en regadiu.




Història

L'any 1238 fou conquerida per Jaume I i convertida posteriorment en Vila Reial, la qual fou poblada per colons catalans i aragonesos, expulsant els moriscos cap als ravals, Benaguasil i Benissanó, mentre que els jueus es concentraren a l'actual zona de Reixuxena.
Després de la Guerra de Successió, Felip V premià els serveis del duc anglés de Berwick atorgant-li Llíria, amb la qual cosa aquesta vila reial es convertí en senyoriu jurisdiccional amb categoria de ducat.
Al segle XIX va ser lloc estratègic de les diferents guerres carlines com a lloc privilegiat entre els camins que comunicaven les comarques de l'Horta i els Serrans, essent assaltada i atacada diverses vegades. D'ací la tradició carlina que encara perviu als nostres dies a la vila.

Arqueologia
Hi ha restes del paleolític superior, restes de ceràmica amb decoració campaniforme del neolític a la rambla Castellarda, diversos jaciments de l'edat del bronze, com ara la Penya Roja, el tossal del Castellet. També destaquen restes ibèriques, romanes i medievals. Pel que fa a les primeres, tenim l'antiga Edeta, al tossal de Sant Miquel, el "Castellet de Bernabé" i el "Tossal dels Llops" (entre els termes de Llíria i Olocau) que formava part del conjunt defensiu d'Edeta.
Respecte a restes romanes (dates amb la qual canvia de denominació, de la ibèrica Edeta a la romana Lauro) hi ha nombroses a la zona del Pla de l'Arc, a l'W i al N de la vila, on destaquen el molló que dóna nom a la zona i el conjunt funerari de tres mausoleus del carrer de Sant Vicent, integrat dins d'un modern edifici d'habitatges particulars, conjugant tradició arquitectònica i arquitectura dels nostres dies.
Per veure el recinte medieval de la vila antiga, amb restes de cases populars, la muralla i d'altres indrets, és de visita obligada aquesta part més alta i vella del poble, destacant l'església de Santa Maria Mare de Déu de la Sang. També hi ha vestigis musulmans com ara els banys àrabs, al voltant d'aquesta zona de l'antiga Llíria.




Festes

Llíria té assignat el sobrenom de "la Ciutat de la Música" fruit de la tradició musical d'aquesta vila des de darreries del segle XIX, on la Banda Primitiva i la Unió Musical destaquen sobre la resta d'agrupacions musicals. Les festes organitzades per aquestes bandes musicals s'hi associen amb la respectiva patrona, la Puríssima i la Verge del Remei.
Les festes organitzades per la Banda Primitiva tenen lloc la darrera setmana del mes d'agost, i les de la Unió Musical la primera setmana del mes de setembre.
La Festa de Sant Vicent se celebra el segon dilluns després de Pasqua en agraïment al sant valencià per gaudir de l'aigua per al reg dels camps.
A darreries de setembre, concretament el dia 29, té lloc la Fira i Festes de Sant Miquel, patró de Llíria, festa molt arrelada no solament a nivell comarcal, sinó també supracomarcal, perquè és una festa religioso-oficial des de darreries del segle XIX.







Visions literàries

Llíria
Polsim que es vessa sobre els garrofers,
una aigua alegre que vivaç perdura,
corre entre pedres, entre joncs i passa
ran de l'ermota amb ciris de promeses,
esclats, magranes i melons feliços,
pomes que arriben dels Serrans prolófiques,
bigues augustes de perdut principi,
oh lloc de llum acumulada, oh dia,
oh tremolor candidíssim de fulles,
temple polsós de murs gruixuts, de calç,

inicial enramada de música,
costera amunt dels pelegrins, ceràmics,
esventrament amorós del passat,
l'arcàngel guarda les collites, vénen
carros de nit, el fanalet encés,
miracle d'aigua i aigua perdurable
com una sang entre la cabellera,
núvols de pols de sermó, d'encenser,
aigua d'aljub i sempre de la creu!
V. A. Estellés


Dibuix del fang de Llíria
(fragment)
Cos esventrat de la perduda pàtria!

Apedaçant els testos amb filferro
han fet tornar músiques no extingides,
la rodonor exacta de la festa,
reviscolant, en miniat dibuix,
unes arrels, una perseverança,
aquell afany, continuada empenta,
i ara segueix, convoca els pobles, tornen
ritmes febrils d'amor i lleugeresa,
justificant el reiterat prestigi
[...]
reconstruint amb santa paciència
aquell dibuix rudimentari i fèrtil,
crosta de fang, argila mil·lenària,
retornen veus, garrofers, oliveres
en orquestrat, multiplicat designi.

Cos esventrat de la perduda pàtria!

Vicent Andrés Estellés
MURAL DEL PAÍS VALENCIÀ
VOLUM II, 3i4



Viatge pel País Valencià: Llíria
Ara és encara un poble de carrers costeruts i polsosos, d'una modèstia bastant inusitada en les ciutats caps de partit. A la plaça major s'improvisa cada dia el mercat de les carns i de verdures. Tot hi té un aspecte una mica vell i desansiat. Els llauradors van vestits amb brusa negra, i no és infreqüent de trobar algun ancià cofat amb mocador, a la manera antiga.

[...]

En un dels carrerons que pugen cap a les ruïnes del castell encara existeix un forn medieval, amb ogives per sostre i un enrajolat trescentista molt curiós. I no desentona en l'ambient.
Però hi ha, de més a més, la Llíria monumental: la de les esglésies de l'Assumpció i de la Sang, la del palau dels ducs. Els tres edificis eren rics en taules, llenços i ornats, que el foc o l'arna s'empassaren. Segueixen en peu els seus murs egregis, adimarbles. L'Assumpció presenta, per exemple, una robusta i agitada façana barroca. La Sang és gòtica, del XIII, però amb evidents records romànics. I l'anomenat palau dels ducs, que ocupa l'Ajuntament, té la sobrietat i l'elegància del bon Renaixement local. L'església de la Sang, particularment, és una peça singular, en la seua estructura i fins i tot vista per fora: el seu interior era un vertader museu d'antiguitats artístiques. Era.

[...]

I les dues bandes de Llíria són, inqüestionablement, les més famoses i potents, i, millor encara, sonen tot el més semblant a una orquestra que pot sonar una banda. [...] Sigui quin sigui el resultat estètic d'aquests conjunts, han tingut i continuen tenint un avantatge formatiu innegable: són bons seminaris d'instrumentistes, Gairebé totes les orquestres simfòniques importants de la Península compten amb algun clarinet, algun oboè, algun fagot, que va començar tocant en les bandes de Llíria.

[...]

Una bona ocasió per a venir és el 29 de setembre: en la festa del seu patró sant Miquel, Llíria se'ns ofereix en una altra peculiaritat optimista, la de la seua romeria. L'arcàngel té dedicat un ermitori en un pujol contigu al poble: un santuari -beateri se'n deia abans, perquè en curaven beguines- de molt relatiu valor artístic, però amb generoses vistes cap a València i la mar. La tardor lliriana és amorosa, i la multitud arribada de totes les comarques veïnes segueix el zig-zag que mena a l'ermita, resa davant el sant, i es recrea després en els encontorns amb tecs premeditats i vigorosos. Sant Miquel de Llíria, sense la popularitat de fa cinquanta o cent anys, encara continua sent una data assenyalada en el calendari folklòric valencià.

Joan Fuster
Obres completes/3
Ed. 62, 1971

LA LLÍRIA MEDIEVAL. NOVA IDEOLOGIA I NOUS ESPAIS

L'itinerari que proposem tracta de reconéixer i reconstruir els espais de la Llíria medieval. Espais públics i privats, civils i religiosos, que conformen la vila des del període musulmà fins a l'assentament cristià durant el segle XIII i el seu control del territori. Aquest progressiu domini del medi per part dels nouvinguts donarà lloc a un nou traçat urbà, amb espais nous per a cobrir noves necessitats. No obstant això, els senyals i l'herència de la llarga presència islàmica -de més de quatre segles- hi seran inevitables.

L'espai urbà de la Llíria medieval s'organitza al voltant de una sèrie d'estructures o edificis, alguns dels quals són presents tant en l'època musulmana com en la cristiana:

  1. Estructures militars, de defensa i control: alcàsser, castell, muralles… Fortificacions que delimitaven l'espai i permetien el joc del poder i el control social pels dirigents.
  2. Edificis de caràcter religiós: mesquita, església, sinagoga, hospital, confraries… Espais de religiositat però també llocs de sociabilitat, manifestacions de l'associacionisme medieval. Centres que faciliten l'adscripció a la comunitat, el sentiment de pertànyer a un poble: mesquita i església són llocs de reunió del consell local on es prenen decisions que afecten la comunitat.
  3. Edificis civils: palau, casal de la vila, forns, alfòndec, banys… manifestacions del ritme econòmic, del naixement del poder municipal. També els habitatges, espais de la privacitat i de la vida familiar.

En un intent de millorar la seua efectivitat, totes aquestes estructures s'adapten a un nou medi: la recerca d'un lloc privilegiat defensiu originà l'assentament musulmà en la part més alta de l'actual vila, tot abandonant l'espai de la ciutat romana.

 

 

La Llíria dels musulmans

El traçat de la Llíria musulmana estava centralitzat per l'alcàsser i la mesquita. El primer era un ampli recinte fortificat -envoltat quasi totalment per la muralla- que servia com a refugi d'una guarnició militar i com a palau del cadí -jutge i funcionari més important de la comunitat islàmica. Recordem que, fins al segle XIII, Llíria era cap d'un ampli districte, sobre el qual el nostre cadí tenia jurisdicció. Aquest alcàsser estaria situat en les actuals places Major Antiga i Trinquet Vell.

Pel que fa a la mesquita, centre de la vida religiosa però també lloc d'activitats culturals, educatives i judicials, la seua ubicació correspondria a l'actual església de la Sang. La mesquita ocupava el punt central del plànol de la Llíria islàmica, punt de convergència dels carrers i de les conduccions d'aigua -amb el seu propi aljub. En les seues parets s'instal·laven diàriament artesans i venedors de productes no contaminants (ho manava l'Alcorà) com textils, joies, fusta, i productes agrícoles.

Més enllà, les cases, amuntegades sense ordre, formaven estrets carrers de traça irregular, moltes vegades sense eixida (els famosos atzucacs), com encara podem veure a l'actual carrer Capellà Roca. Irregularitat només trencada per la muralla (vegeu el plànol).

 

La Llíria dels cristians: de l'arribada al domini

Els nous pobladors estaven obligats inicialment -per la feblesa del seu nombre- a la utilització (o millor dit, reutilització) dels espais islàmics: convertiren el seu alcàsser en castell, convertiren els seus horts i les seues cases en habitatges cristians, es tancaren en la seua muralla i, sobretot, convertiren la mesquita en església. Més que qualsevol victòria militar sobre els musulmans o que l'apropiació de qualsevol territori, la reconversió de la mesquita en església era la manifestació més enèrgica de la victòria, del domini dels nouvinguts, i allò que, potser, més indignava els vencedors.

La nova vila, concedida ja el 1238 a Ferran, infant d'Aragó, abans fins i tot de la seua conquesta (així era la supèrbia cristiana), passà deu anys després -i definitivament- a domini reial. L'afluència progressiva de pobladors, atrets per les últimes terres d'horta de l'interior del País, i el mateix creixement natural de la vila, desbordaren el recinte emmurallat islàmic. Molt prompte -l'últim terç del segle XIII- es feu necessària una primera ampliació de la muralla. Aquesta es localitza pel costat SE, tot seguint els carrers de Viriat, Torre de la Reina i de la Verge (vegeu plànol). A aquesta primera ampliació correspon el llenç millor conservat al carrer de Viriat, al costat d'una de les seues portes.

Al mateix temps, la població jueva i mudèjar, tot i la seua reducció per la fugida arran de la conquesta, és marginada més enllà del nou recinte emmurallat, però sota control i vigilància de les autoritats municipals. Els seus barris es localitzen al mateix costat SE.

El creixement demogràfic de la vila, que continuarà durant les primeres dècades del segle XIV, interromput de sobte per les onades de pesta, obligarà a una segona ampliació de la muralla. Ara pel costat N, seguint el carrer de Sant Joan de Mata. D'aquest tram encara conservem l'anomenat "Portal de la Traïció", visible des del carrer Joan d'Àustria.

S'ha conformat així un nou espai, més enllà de l'original musulmà, espai que ha estat "domesticat", amb la construcció de nous recintes civils (cambra dels jurats) i religiosos (Hospital-Confraria de Jesucrist en l'actual església del Bon Pastor, Confraria de la Verge Maria en l'església de la Mare de Déu).

Aquest espai és també un espai viscut, de relacions, de diferents mons en contacte: el cristià, el musulmà i el jueu. Les tres comunitats simplement sobreviuen, però parlem de relacions que no seran mai igualitàries. El domini cristià, poc solidari amb els d'altres religions, obligarà a la reorganització social del territori, tot creant nous barris per a les minories més enllà de l'espai protector de les muralles, tot i el seu creixement constant.

El traçat definitiu de l'espai urbà quedarà configurat en època moderna: l'ampliació de la ciutat no es produirà cap al N (la rendibilitat de l'horta ho impedirà, fins i tot hui en dia) sinó cap al SW, seguint la direcció de l'antic "Portal de la Presó". Les muralles són de nou insuficients però també han perdut la seua operativitat, els avenços de l'artilleria deixen sense utilitat els antics sistemes defensius. Amb la creació de nous carrers (València, Major, Alfòndec…) i la nova plaça Major (dignificada amb la construcció del nou Ajuntament, s. XVI, i l'església de l'Assumpció, s. XVII) naix el que els llirians anomenaran "raval d'avall", per distingir el nou barri de la vila vella.

 

 

Antoni Llibrer Escrig

 

UN PASSEIG PEL GÒTIC

L'art viscut

Al costat de la llengua i el paisatge -el natural i, més encara, el paisatge treballat-, l'art d'un poble representa un signe d'identitat i de cohesió, tot creant una imatge arrelada per generacions al nostres ulls. La silueta de l'església de la Sang que vigila i protegeix tota la vila vella; la seua nau gòtica al costat dels restes de l'antic castell musulmà; els carrers de clara traçada medieval; les torres i muralles -encara conservades al carrer de Viriat o al Pont del Vidre- que protegien del perill extern i controlaven els de dins; un senzill forn de coure pa -l'anomenat "de la vila"- que encara ens parla de la vida quotidiana de les primeres generacions dels repobladors, de la nostra vida quotidiana de fa només uns pocs anys; els rostres, hòmens i dones, que presideixen l'entrada a la Sang i ens parlen dels pecats; les imatges gòtiques de la Passió de l'artista del Bon Pastor -potser un altre "mestre de Llíria" encara no reconegut…

Vistes que formen part del nostre imaginari col·lectiu, imatges i formes del nostre paisatge urbà que tenen origen als segles medievals. És raonable pensar en la conquesta cristiana de Jaume I com l'inici de totes aquestes manifestacions. Més que en la conquesta -absent quasi totalment d'enfrontaments bèl·lics-, en la repoblació, en l'arribada massiva de cristians d'altres indrets. Prompte, molt prompte (el 1238, dos anys abans de la seua conquesta), la vila de Llíria es donada a la vila de Calataiud; però, vint dies després, a Ferran, infant d'Aragó. No obstant això, serà el 1248 quan arriben els primers pobladors a la vila que ja és de propietat reial. Les seues cases, les terres, els molins, les vinyes… són repartides entre els nouvinguts de Catalunya, Navarra i Aragó. Bertomeu de Pina, Domènec Pasqual, Pere Ferran, Pere Navarro, Martí de Miralles… són alguns dels noms d'aquests primers "llirians cristians", els -per què no dir-ho així- nostres pares, els llinatges que encara hui són presents a la nostra vila. També els Alamà, Aparici, Botella, Comes, Ferrer, Jordà, Rodilla, Valero, Vicent, Yago… Els qui començaren la transformació de la ciutat musulmana en una nova comunitat que és la nostra: els carrers, les cases, els treballs, els cultius, les festes, els costums, la llengua, les esglésies, els sants…

Una nova comunitat que és cristiana. Efectivament, en el centre de totes les activitats i estructures dels repobladors hi havia la religió cristiana. Comunitat religiosa que es materialitzava, que es feia visible, en la parròquia. Possiblement, la primera gran empresa comuna que desenvolupen els repobladors serà l'enderroc de la mesquita i la construcció de l'església -de la parròquia- de Santa Maria. Ja en el mateix segle XIII, durant la dècada dels 60, els impostos de les primícies i el delme que pagaven els llirians (pels treballs i les collites) es destinaven a la nova construcció. A més a més, els testaments de l'època són plens de donacions voluntàries per contribuir-hi…

La parròquia era l'ànima dels nous pobles. En la parròquia experimentaven el món d'imatge i so que els cohesionava; els valors, l'art, els costums, les famílies, les festes, les esperances i la pròpia identitat hi estaven presents. Encara hui l'església de la Sang sembla presidir, des del punt més alt, tota la vila.

Però, més enllà d'edificis i construccions, el seu art és viscut, és viu, encara hui, en les seues devocions, en la seua llengua, en els seus cognoms, en els seus sants… que són els nostres.

Josep Antoni Llibrer i Escrig

EL MONESTIR DE SANT MIQUEL DE LLÍRIA

orígens medievals d'una devoció

Tens cireres en juny,

en setembre magranes

i a Llíria tens

Sant Miquel Arcàngel…

Els versos de Vicent Andrés Estellés ens recorden que pocs llocs al nostre País han estat tan emblemàtics com l'antic Beateri de Sant Miquel de Llíria -beateri se'n deia abans perquè en curaven beguines-. Als inicis de la tardor, la multitud arribada de totes les comarques veïnes segueix el zig-zag que puja cap al monestir, resa davant el sant, i es recrea després amb les generoses vistes de l'Horta i de la mar.

Efectivament, tot i la progressiva secularització de la societat contemporània, el 29 de setembre continua sent una data assenyalada en el calendari festiu del País Valencià. Però, on són les arrels d'aquesta festa i devoció?

El monestir va ser fundat el 1326 com un típic beateri medieval pel rei Jaume II. Estava al càrrec d'unes dones devotes que vivien pobrament, les beguines. Grup espiritual i reformista que sorgí en plena crisi religiosa de la baixa Edat Mitjana. Encara que l'eremitori va estar subjecte de principi al clero de la vila de Llíria, amb la reforma de Martí l'Humà (que atorgà el 1406 nous estatus al beateri), la comunitat passà a dependre de l'administració dels jurats de la vila, que controlaven, des d'aleshores, l'entrada de noves beates i, fins i tot, l'elecció de la superiora.

Per altra banda, la devoció a Sant Miquel també arrelà molt prompte a les nostres terres: ja des dels primers anys de la conquesta apareix a moltes capelles, altars o parròquies del nou País. L'anomenat príncep dels àngels i missatger de Déu, és representat a Llíria amb túnica, llança i escut, tot lluitant amb el drac. El seu nom en grec significa "qui com Déu", inscripció que apareix sovint a les parets del nostre monestir. La identificació de Sant Miquel com a defensor del poble no es féu esperar. Des del tossal beneix els veïns, els treballs i les collites. Així, pràcticament des del segle XIV fins avui, la imatge i la devoció a Sant Miquel s'ha instaurat en la mentalitat col·lectiva com a símbol de la nostra identitat.

A més a més, la institució -mitjançant privilegi concedit per Joan II el 1446- d'una fira comercial a les mateixes dates de setembre, ha contribuït a refermar la seua popularitat. Amb açò, les autoritats municipals, a principis del nostre segle, oficialitzaren els actes religiosos i profans convertint-los en festes patronals.

Tot i el seu origen medieval, l'edifici actual és fruit d'una nova construcció al segle XVIII. L'església, d'estil neoclàssic, és d'una sola nau i laterals, profusament decorades. En el conjunt, darrere el presbiteri, destaca el camarí, tant per la seua volada arquitectònica com per les pintures de Manuel Camarón i Melià, de finals del XVIII, on narra les aparicions de Sant Miquel.

Finals de setembre, la tardor és generosa, una bona ocasió per trobar de nou les nostres arrels.

I també se n'anaren

a Sant Miquel de Llíria…