ALFONS CERVERA
[Josep Mª Jordan Galduf Universitat
de València]
Diu Muñoz Molina que la literatura deriva, d'alguna
manera, de la intensitat de la relació de l'escriptor amb el món
exterior. I això és particularment cert en el cas d'Alfons Cervera,
qui, en el llibre Diario de la frontera (editat per Rialla) sosté
una particular relació, intensíssima, amb el seu entorn exterior.
Un llibre on l'autor recull bona part dels articles publicats a
LEVANTE-EMV els darrers anys, tot combinant narrativa, memòria i
realitat, i fent una magnífica literatura, enllà de la ficció, sovint
carregada de poesia. Des de la frontera, Alfons Cervera s'hi posiciona
davant diferents fets que l'envolten. Però, quina frontera? La que
ell mateix ens indica en algun moment del llibre: "ese lado de la
frontera donde nos quedamos a vivir la gente que queremos un mundo
distinto". És a dir, un món millor, ben allunyat, per exemple, de
Tómbola o Gran hermano. És la frontera de l'ètica. De vegades, una
autèntica trinxera. Primer que res, Alfons Cervera lluita contra
l'oblit. Contra l'oblit de la història i els moviments socials que
han impulsat un món millor. Però també a favor dels pobles, els
llocs i la gent que hi viu. "El tiempo se detiene ahí, en esos sitios,
y va dejando cicatrices en la gente y la tierra". Ací ocupa un lloc
preferent, especial, La Serrania, la seua comarca, de la qual el
cronista fa una defensa ferma i numantina davant tots els intents
d'agressió al paisatge i la gent. Una gent (la més ordinària) i
uns personatges (d'allò més entranyables) que li donen autèntica
vida als pobles de la comarca i que ell enalteix amb tendresa i
lucidesa. Però no podem ignorar l'important lloc que ocupa també
la ciutat de València en les preocupacions d'Alfons Cervera. Clar
que per a ell hi ha dues Valències. Una és l'oficial, la que apareix,
neta i blanca, en els anuncis publicitaris. L'altra és la ciutat
de la foscor i del desequilibri, la que s'oculta darrere de la parafernàlia
de la falsa opulència. I Alfons Cervera denuncia aquesta dualitat,
així com les coses que hi van connectades: l'especulació immobiliària,
la destrucció dels barris populars i la desmemòria històrica. Ho
expressa en un trist lament: "Dentro de nada Valencia será una ciudad
invisible. O mejor dicho: sólo se verán la ciudad de las Ciencias
y de las Artes, el Palacio de Congresos, la torre inmisericorde
del campo de Mestalla, las farolas que iluminan las calles de los
ricos y los puentes de Calatrava. Eso será Valencia, más el añadido
de los rascacielos que ya llenan las huertas de Campanar y Beniferri".
Ara bé, el Diario de la frontera d'Alfons Cervera no és només un
al·legat crític contra determinades conductes privades i certes
actuacions públiques. És també un cant a l'afecte, a l'amistat,
a la fidelitat, a la dignitat i a l'esperança. Com confessa el propi
autor: "Escribimos para que nos quieran, a lo mejor para cambiar
el mundo, es posible que para no estar solos. También escribimos,
a veces, para que no se mueran los sitios y la gente que queremos
con locura: preservamos, así, esos sitios y a esa gente contra las
peripecias injustas del olvido". Hi ha, així, un Alfons Cervera
dur i àcid quan tracta de criticar certes posicions, però hi ha
alhora un Alfons Cervera fervorós i càlid quan tracta de considerar
altres coses. I tots dos són el mateix Alfons Cervera, si bé realment
és més el segón. Un Alfons Cervera que, assegura "lo último que
me gustaría perder es la memoria, la lealtad a los míos, la posibilidad
de rectificar a tiempo si me equivoqué algún día". Un aplaudiment
pels escrits d'aquest autor, des de la frontera.
Josep Maria Jordan
president de l'Institut d'Estudis Comarcals del Camp
de Túria
| |