L'1 d'abril de 1939 acabava oficialment la guerra d'Espanya i s'iniciava
per als vençuts una dura repressió.
El col.lapse absolut que significava aquest fet per als mestres que
seguien les ensenyances de Freinet no cal ni esmentar­p;lo.
Enric Soler i Godes, recordant aquells anys, ens deia tot parlant d'Antoni
Porcar i el seu empresonament:
Altres mestres anaren a l'exili a Mèxic, alguns com Serafí
Salort propicià, des d'allí, la col.laboració d'Enric
Soler, en les revistes catalanes de l'exili.
El 1949, González Martí convencé Carles Salvador perquè
l'ajudés en la gestió de Lo Rat-Penat. Es muntà el
primer curs d'ensenyament del valencià, llengua oral i per correspondència.
Una altra vegada, tornaria a agrupar un colla de mestres, entre ells Soler
i Godes, que començaren a treballar per la consolidació
de la normativa aprovada a Castelló de la Plana, l'any 1932 i per
l'alfabetització en la llengua pròpia dels valencians en els
anys de la Postguerra.
Anys després, 1964, alguns mestres trobàrem dins Lo Rat-Penat
un lloc d'acollida per a les nostres inquietuds envers l'escola valenciana.
Comencem a publicar "ESCOLA", butlletí de la Secció
de pedagogia de Lo Rat Penat. Organitzem trobades, estatges, i, un dia,
el mestre Soler i Godes descobreix que a les nostres classes també
aplicàvem les tècniques Freinet. És aleshores quan
dues generacions troben un vincle comú: sense saber­p;ho, els
mestres valencianistes dels anys 30 i els 60 havíem triat el mateix
ideari pedagògic.
Associació Espanyola de la Correspondència i la Impremta
a l'Escola (ACIES)
Va ser fundada l'any 1974 com a necessitat de disposar d'una entitat legal
per poder reunir­p;nos els components i simpatitzants del GRUP DE MESTRES,
els quals ja portàvem una dècada realitzant activitats de
formació cooperativa per a ensenyants, dins i fora dels edificis
de Lo Rat­p;Penat. Com que ja havíem topat alguna vegada amb l'administració,
que ens havia censurat i suspés actes i reunions de treball, es feia,
doncs, necessària la creació d'una associació de tipus
legal que ens permetera seguir funcionant. El nom d'aquesta associació
no podia reflectir la ideologia bàsica de la pedagogia Freinet per
raons de censura. No podia anomenar-se: "Associació Escola Moderna",
per exemple. Aleshores va ser possible anomenar A.C.I.E.S. la nostra entitat
i amb aquest nom va ser legalitzada a València l'any 1974.
Les funcions que va desenvolupar ACIES van ser:
Cobertura legal per celebrar reunions i actes col.lectius.
Creació de delegacions (els anomenats Grups Territorials) en
un bon nombre de ciutats de l'Estat espanyol.
Coordinar l'activitat de tots aquests grups territorials per mitjà
de:
Difondre les tècniques i els conceptes de la pedagogia Freinet
entre companys i companyes del País Valencià i d'altres indrets,
realitzant diversos cursos i estatges.
Elaborar el Projecte d'Educació Popular, en col.laboració
amb l'Institut Cooperatiu de l'Escola Moderna ICEM, amb seu a França.
Participar amb d'altres moviments o associacions pedagògiques
en l'organització de les primeres Escoles d'Estiu del País
Valencià i col.laborar amb el Seminari de Pedagogia del Col.legi
de doctors i llicenciats de València.
Ser membre corresponsal de la Federació Internacional de Moviments
d'Escola Moderna (FIMEM), i participar als congressos de la pedagogia Freinet
a l'estranger.