La pedagogia Freinet: el compromís per a la transformació
de la realitat educativa
La pedagogia Freinet parteix de l'experiència dels mestres i dels
problemes que la societat i l'escola els planteja en la vida quotidiana.
És una pràctica reflexiva mitjançant la qual els mestres,
cooperativament, es responsabilitzen de la seua formació.
Els principis més significatius de la pedagogia Freinet
A. La concepció democràtica que Freinet té de la societat,
el conduirà a qüestionar les relacions de poder desiguals existents
a l'escola i buscar alternatives que no reproduesquen les injustícies
socials.
Conseqüentment:
*La vida democràtica a l'escola es concreta en l'organització
del centre i de la classe.
*Tanmateix, la vida democràtica no és possible sense persones
lliures amb capacitat de reflexionar críticament, de debatre, de
decidir i d'actuar de manera autònoma i responsable. Per tant, la
llibertat d'expressió es materialitza en la posada en pràctica
del text lliure i l'assemblea. La responsabilitat i l'autonomia es fan patents
en els Plans de Treball, en l'autoavaluació, en les responsabilitats
assumides pels alumnes.
B. Freinet dona una gran importància a l'acció significativa
en el desenvolupament de la persona. Serà el treball, tal com ell
diu, "el gran principi motor i la filosofia de la pedagogia popular.
Per tant:
*Freinet acaba en la divisió existent entre el treball manual i el
treball intel.lectual tot i creant diferents tallers que donen activitats
alternatives per a tothom, amb la finalitat de seguritzar els alumnes i
convertir l'escola en un lloc d'èxit i no de fracàs.
C. La cooperació és l'eix vertebrador de les relacions socials
de l'escola. L'escola s'esdevé un espai d'escolta, d'acceptació
de les particularitats individuals, d'ajuda en la resolució de problemes
individuals i col.lectius.
És aquesta una collaboració que es dona:
*entre els alumnes, mitjançant el treball de grup, la cooperativa
de classe ...
*entre els mestres, tot i aprofundint en les experiències realitzades
a l'aula.
*entre els alumnes i els mestres, aprenent uns dels altres, coordinant els
treballs, animant-se ...
*entre els pares i la resta de la Comunitat escolar.
D. Les Tècniques Freinet són els instruments que faran possible
una nova concepció d'escola, de persona i de societat. la Correspondència
Escolar, el Text Lliure o el Diari de classe, entre altres, comporten una
organització escolar diferent. Per tant, les Tècniques Freinet
no tenen únicament una funció instrumental sinó que
porten en sí mateix els valors que volen transmetre.
E. El medi és una font de coneixement que necessita instruments d'investigació
i d'interpretació. Només d'aquesta manera podrem entendre:
*La nostra cultura: llengua, història, costums, literatura ...
*Que el nostre coneixement del Medi, no es redueix a la realitat més
immediata sinó que aquesta forma part d'un context socio-polític
més ample.
F. L'escola, entre altres funcions, ha d'ajudar als xiquets a reconstruir
críticament els coneixements que els hi arriben des de diverses mitjans
d'informació.
G. Els mestres Freinet, conscients que el canvi de l'escola no està
aïllat del canvi social, es comprometen per aconseguir:
* La dignificació professional.
* La qualitat de l'escola pública, democràtica i laica.
* Una societat més justa.