Quan vaig aixecar el meu incòlume i bell cap, entre el ressò del sinistre silenci que seguí l'estrèpit bèstia, fort, de l'enderrocament, vaig redreçar l'esquena i com si fos la cosa més normal del món vaig travessar la carretera. El núvol de pols de l'enderrocament damunt dit baixava amb parsimònia a tapar la pintura escrostonada i el rovell dels autos immòbils i abandonats que adornaven el descampat veí i jo arribava a l'altre costat de carrer, a la vora del barranc que dominava les piscines i tota la ciutat, estesa allà al sol, just al mateix temps que els altres tres. El Simun i la Marca Bruna venien de la banda de la ciutat futura però també hauria pogut ser que haguessin sortit amunt de la banda de la gossera o del jardí d'en Tomeu pujant d'allà a la carretera i després tombant avall, cosa que explicaria que no vinguessin coberts de pols perquè per aquella banda no hi havia cases altes ni s'hi havia enfonsat res. Però m'era igual llavors. En Blanc no sé de quina banda va sortir però el cas és que es va materialitzar allà al mateix moment, al minut zero de totes les històries que van començar aleshores, el moment just abans de començar-nos a moure, si se'n pot dir així, va ser un moment molt no sé com, com si un granet de pols insignificant m'hagués entrat a l'ull i m'hagués despertat tot de visions de qui sap quants mons que no havia vist mai i que eren tots el món de sempre que ara contemplàvem al nostres peus en forma de ciutat estesa al sol, brillant. Feia anys que no existien, ja, ni diumenges, ni parets del davant, ni grapats de formes avorrides ni pastilles contra el mareig, però ens era igual, aleshores. En aquest moment tan així vaig tenir una visió com si fos un record de la senyora Quitèria esperant-me i abordant-me a la vella i quasi ruïnosa estació del trenet, venia amb un grapat de paperets a la mà, cada un amb un número de persona, i em començava a fer preguntes sobre les meves parentes. Cada vegada que li semblava que havia aclarit suficientment el grau de parentiu i la natura d'una meva relació, em donava un dels paperets, i cada vegada que jo agafava un dels paperets i llegia les coordenades de les persones que contenia, l'ànima em queia als peus i em creixia el desesper: cada un era una manera nova de tallar-me les ales, d'impedir-me acostar-me a ningú sense passar pels llocs i per les persones que menys ganes tenia de travessar, mentre els altaveus anunciaven que els serveis de trens cap al centre de moment quedaven suspesos indefinidament, però que encara durant un parell d'hores en passarien alguns en l'altre sentit, direcció de fugida. He de dir que en la vida encara no havia vist mai cap senyora Quitèria, jo, encara que més endavant (potser anys( un empleat em va dir que era la mare o la tia carnal d'un amic de la infància que m'estava buscant no sé per què, ara. Cada gossa és un món, vaig pensar, o una rata pinyada, però això va ser molt després, també. Va passar un grup d'enginyers d'emergència molt freds però molt expressius, tant que quasi feia mal. Entremig de la visió de la Quitèria, tot al mateix temps vaig veure o recordar, però com si les hagués fet un altre, moltes de les males passades que havia fet jo als uns i als altres en tota la vida i les vaig sentir dissolent-se en l'aire com l'eco del ressò del silenci de després de l'estrèpit de l'enderroc dels tres blocs de cases de vora la carretera que serpentejava amunt etc. etc., per exemple una de quan tenia quinze o setze anys i un dia em vaig fer invisible i petit com una agulla de cosir, em vaig quedar flotant en l'aire per sobre el marc de la porta de la Ponça durant tota una tarda perquè sí o per divertir-me, però era per clavar-li la punxa de saber què és que et facin patir, saps?, però ella ja ho sabia, era sense raó ni motiu, només per torturar-la amb la tortura invisible. Però després o l'endemà o no sé quan era, quan ja m'havia tornat a materialitzar amb el meu cos, em va dir fill de puta mal parit. El dimoni en aquella casa era un coixí. O per exemple una altra quan vaig preferir preservar per por la virginitat física del carall que em sol.licitava una maga miop honesta que sols honradament volia compartir-me el seu cos i menjar-se el meu amb els morros aquells exagerats que tenia i jo la vaig negar i l'anomení pecat i em vaig donar a un amor adúlter totalment espiritual per una santa fosca i delicada i amb aquest amor sublimat i altíssim la vaig destrossar encenent una gran pira de dolors on cremàrem la santa, sant josep i jo i de retruc la maga cega i tot. En aquella illa el diable era un foraster tímid: jo. O per exemple aquell dia llunyà de tots els nens del poble a pedrades contra un de sol que ni fugia, només se'n mal protegia la cara amb els colzes, i en aquell poble el maligne era una multitud. Simultània amb la visió de la Quitèria i amb la de les putades en vaig veure una altra i les diferents visions eren perfectament distintes i senceres a pesar de l'entreteiximent amb què m'havien aparegut juntes com aigües del passat, llampecs del futur i paisatges molt difícils de pensar, era sols el moment d'un batec del cor d'en Blanc al moment de trobar-nos tots quatre, però la visió havia durat mesos... foren mesos i mesos remuntant a peu la vall del Roine de poble en poble, pidolant un tros de pa, robant raïm, beneint l'herba i el canyar de les terres baixes de vora el riu perquè s'acostava lentament una invasió de mutoides a instal.lar-hi temples de ferro vell, faraòniques construccions impenetrables i indesxifrables com la nit dels temps, fetes de grans peces rovellades, quilòmetres i quilòmetres de torres, de naus, de piràmides, de serralades alpines i de simples piles de ferro vell que de nit brillaven a la llum de les torxes i dels focs entre les fumerades pudents del petroli, malgastaven el combustible sagrat sumits en una santa i amenaçadora inactivitat, els mutoides, jo tenia la visió de mi mateix remuntant a peu la vall encara verge, diguem, caminant-la i beneint-la cec amb la visió profètica de l'ocupació de la vall per part dels mutoides en llur frenesí d'inactivitat, com he dit, i també he dit que s'acostaven lentament perquè el procés prengué uns cent anys llargs, el homes anaven portant el ferro i el gas-oil, els nens sortien a buscar menjar més imparables que cap plaga, com se sap, i les dones i les mares ballaven o es miraven el melic al so dels cops del vent i del ferro contra el ferro, lents o escassos o bé multiplicats a dojo segons els moments però sense callar mai, i així anys, aquesta visió tingué l'home que caminava en la meva visió de l'home que caminava, que era jo, però no ho era així com una dada immediata de la consciència, no era un ser jo sinó un saber que era jo, com en un vulgar somni vulgar. I més coses vaig veure encara, com ara una mitja dotzena d'homes i dones entaulats amb una ampolla d'aiguardent que se'l bevien en uns didalets de fusta i cada didalet només el feien servir un cop, el buidaven d'un glop i quan l'havien buidat el giraven cap per avall d'un cop damunt la taula i n'omplien un de nou, de manera que a la taula hi anava quedant la presència del que ja havien begut, parlaven poc però amb sentiment, amb companyonia, amb la determinació dels conjurats, dels còmplices o dels resistents. Bevien a la manera xinesa, primer l'un després l'altre, per ordre, buidant el got d'un trago i girant-lo i a la taula s'anaven dibuixant fileres de gotets capgirats davant de cada conjurat. Això era en un barri vell de Xangai i a la porta de la comuna hi havia pintat amb pinzell negre el caràcter que representa el cant del gall en la foscor, que, pintat així amb un dels més foscos dels seixanta-sis negres habituals, era el caràcter distintiu dels anarquistes immobilistes, que creuen que per tal de ser la força motriu de la història la millor manera és no moure's, seguint la idea del més antic dels seus llibres, el llibre de l'així, que diu que en el botó de la roda no hi ha gaire gent.
En aquell moment arremolinat de després d'aixecar el cap, mentre els remolins de l'enfonsament s'anaven calmant i jo em posava a travessar la carretera com si fos la cosa més normal del món vaig tenir com una visió en la qual m'havien donat feina i un barret, el barret era d'un to torrat i la feina de barquer, duia la dona dreta amortallada en un drap blanc, dreta a proa, la duia a l'illa dels morts. Els morts no sé a què es dediquen, ni tampoc ho sé dels vius això, posats a fer no sé ni si l'illa dels morts excepcionalment algun vivent la visita, però sí que sé que vaig veure en una paret de roca dreta en un costat de l'illa, una paret llisa i vertical damunt la mar tan quieta, i a uns trenta peus d'altura algun viu hi havia gravat les seves inicials a cops d'escarpa: AB, el vent i la mar també ho havien erosionat bastant però encara es distingien bastant bé: A.B. La be de Blanc? Li he de preguntar com es diu de nom.
Continuarà.
ENRIC CASASSAS FIGUERES