VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DIMARTS, 12/02/2008 - 06:00h

La USTEC·STEs preveu una àmplia participació a la vaga de dijous

El sindicat d’ensenyament considera que la Llei d’Educació no és ni catalana, ni educativa, ni original

Narcís López, representant de l’USTEC·STEs, va mostrar-se optimista pel que fa a la participació a la vaga que han convocat els cinc sindicats d’ensenyament per al proper dijous en contra de la nova llei d’Educació Catalana (LEC). López va avançar ahir, en roda de premsa, que es preveu que el seguiment de la vaga al Vallès sigui d’un 90% a primària i, tot i que encara no tenia dades de secundària, va assegurar que també comptarà amb una àmplia participació.

El representant de la USTEC·STEs va agrair a la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) el seu suport. Segons López és l’únic agent “fora de la comunitat estrictament educativa que ens ha donat suport”. La crítica feta per l’USTEC a la LEC és que no es tracta una llei catalana perquè “podria ser aplicada a qualsevol altra comunitat de la UE” i no contempla la particularitat lingüística del Principat, no és educativa ja que “se centra en aspectes de gestió, no de pedagogia” i, tampoc és original perquè “copia models anglosaxons ja fracassats”.

Guillem Fuster, portaveu de la CUP de Sabadell, va explicar que des de la candidatura rebutgen aquest model de llei pel seguiment que fa aquesta de les recomanacions del “capitalisme transnacional consistents a reconvertir els serveis públics en àmbits de negoci”. Narcís López també va entrar en aquesta qüestió i va afegir que aquesta premissa es desprèn de la reunió del Consell d’Europa a Lisboa l’any 2000, la conclusió de la qual va ser que cal “producció de capital humà per una pedagogia competitiva”.

Alternatives a la LEC
Enfront d’aquest model de caràcter anglosaxó, el representant de l’USTEC·STEs va explicar que hi ha altres opcions com la que va plantejar el 1996 Jacques Delors amb el seu informe ‘L’Educació amaga un tresor’ i que fomenta valors com la justícia social, la llibertat i la pau. En resposta a les declaracions del conseller Ernest Maragall, que va negar el caràcter mercantilista de la LEC, López va citar l’entrevista al catedràtic de sociologia de l’educació de la Universitat de Londres, Stephen Ball, publicada per la revista Presència el passat 25 de gener. En aquesta el sociòleg afirma que el model al que s’està tendint incrementa la fractura social, mentre que el model de Delors treballa per la cohesió social, que és la funció que té l’educació.

La CUP, per la seva banda, defensa una llei educativa que “acabi amb la política segregadora dels concerts” i garanteixi un finançament suficient que tingui en compte que Catalunya és “receptora constant de nous alumnes”. Fuster va comparar el 6,25% del PIB que destina Finlàndia a educació, on el percentatge d’escola privada és del 2%, amb la situació a Catalunya que “es troba molt per sota de la mitjana europea”. La CUP aposta per un “model educatiu integrador i solidari basat en el laïcisme, la igualtat, la formació integral dels estudiants i la llengua catalana com a eina de cohesió”.

 
+ Notícies relacionades: El professorat anirà a la vaga el proper 14 de febrer
+ + informació sobre la vaga
tornar

Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA