DIMECRES, 13/05/2009 - 06:00h
Centenars de professors signen un manifest reclamant més català al batxillerat
Contesten la reducció de les classes de llengua als dos cursos de batxillerat
La Plataforma de Professors en Defensa de Català al Batxillerat, Òmnium Cultural i la Plataforma per la Llengua van organitzar ahir un acte públic i una conferència de premsa per a denunciar la reculada del català a les aules, especialment deguda a la reducció de les hores de llengües als dos cursos de batxillerat, que s'han suprimit. El manifest que denuncia aquesta situació ha estat signat per set-cents professors i per una colla d'intel·lectuals.
Les tres entitats s'han aplegat per reclamar més hores lectives de català, que han passat a ser dues al batxillerat en lloc de les tres de l'any passat. Entenen que el Departament d'Educació demostra un gran desconeixement de la realitat escolar, si creu que el domini de català dels alumnes és 'prou bo' a final d'ESO.
Pels signataris, els resultats obtinguts en llengua i literatura catalanes són clarament inferiors als del curs anterior, i comparant la situació amb els altres països europeus, troben que aquests dediquen més hores a les llengües. Si a Catalunya són set hores setmanals (dues al català, dues a l'espanyol i tres a l'anglès), a Alemanya són onze, a Suïssa deu, a Àustria nou i a Itàlia onze.
Per això el manifest que han publicat comença dient que, d'ençà del restabliment de l'autonomia, ara fa trenta anys, és la primera vegada que les hores de català es redueixen al batxillerat. Exposa, tot seguit, que la competència lingüística dels alumnes és cada vegada més baixa, sobretot en la llengua el país, i que l'ús social del català a les aules baixa considerablement.
Per tant, els denunciants reclamen una rectificació immediata perquè la situació, amb l'agreujant de l'augment de nouvinguts que parlen llengües altres, sobretot el castellà, no empitjori. I propugnen que el català sigui una assignatura troncal, també a batxillerat, i que s'ensenyi quatre hores la setmana, en lloc de les dues actuals.
|
|
|
|
|