DIMARTS, 08/09/2009 - 14:43h
El govern de Catalunya aprova el Pacte Nacional per a les Infraestructures
No té el suport de l'oposició ni de Foment, perquè no concreta el Quart Cinturó
Avui ha quedat aprovat el Pacte Nacional per a les Infraestructures que proposa fins a l'any 2020 un total de 130 mesures i preveu 100.000 milions d'euros d'inversió conjunta de l'Estat i la Generalitat en infraestructures a Catalunya. La cerca d'un consens ha fet retardar-ne l'aprovació, però finalment s'ha fet sense CiU, el PP ni Foment del Treball. El principal impediment per aprovar el pacte ha estat el polèmic Quart Cinturó.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha remarcat que té el suport suficient per tirar-ho endavant. 'CiU, PP i Foment del Treball no saben trobar cap altre motiu de discrepància amb el Pla que no sigui una major concreció del Quart Cinturó', ha declarat (àudio). De fet, en l'acord no es concreta. Sobre el Quart Cinturó diu només que la Generalitat proposarà alternatives al Ministeri de Foment i que formarà part d'un programa de mobilitat de la comarca que ha de prioritzar el transport públic. Aquesta via també va provocar discrepàncies entre els socis del govern que finalment van arribar a un acord el passat mes d'abril. El Pacte Nacional per a les Infraestructures se signarà d'aquí a unes setmanes.
El 'no' de Foment del Treball
Foment del Treball ha dit que no signarà el Pacte Nacional per a les Infraestructures perquè des del punt de vista tècnic no recull al cent per cent les aspiracions que tenen els empresaris catalans en aquesta matèria. El director del Servei d'Estudis Econòmics i Fiscals de la patronal, Salvador Guillermo, ha assegurat que el pacte, que ha estat aprovat pel govern, no resol dues qüestions que gran part dels empresaris catalans consideren primordials per afavorir la competitivitat de l'economia, com són el traçat del Quart Cinturó i les infraestructures de subministrament de l'aigua per les empreses.
El ferrocarril
En el cas del ferrocarril el pacte assenyala que les inversions en aquest àmbit han de tenir caràcter prioritari. 'Els objectius són assumir la gestió dels serveis de Rodalies i trens regionals; estendre la xarxa de Rodalies a les principals àrees urbanes catalanes i impulsar les modalitats de tren, tramvia i metro comarcal o regional; planificar els futurs eixos ferroviaris per tal d'evitar un model radial, i impulsar el transport ferroviari de mercaderies'. Es preveuen més de 1.000 km de noves vies de tren.
Respecte les infraestructures viàries, es preveuen més de 600 km d'autovies i actuacions en 550 km de la xarxa bàsica. Sobre el transport públic per carretera, el pacte 'aposta per potenciar el servei d'autobús, assolir la integració tarifària a tot Catalunya el 2012, millorar significativament l’oferta i fer el servei més competitiu respecte el vehicle privat, mitjançant l’ampliació de la xarxa de carrils reservats'.
Ports i aeroports
Pel què fa a ports i aeroports, es fixa com a objectiu 'establir un nou model de gestió aeroportuària que garanteixi la participació determinant de les institucions catalanes a l'aeroport de Barcelona i que aquest es converteixi en un gran centre de connexions internacionals'. Així mateix, es preveu el traspàs a la Generalitat dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell i dotar el país d'un conjunt d'aeroports internacionals i regionals en xarxa. També s'aposta per convertir els ports de Barcelona i Tarragona en la gran porta logística del sud d’Europa, potenciar l’activitat econòmica de la xarxa portuària.
Aigua, energia i telecomunicacions
Respecte a l'aigua, els objectius en aquest apartat són garantir el seu abastament. Es preveu la construcció d'instal·lacions que aportin 300 hectòmetres cúbics/any addicionals i 1.209 noves estacions depuradores. Referent a l'energia es preveu la construcció d'entre 5 i 8 noves centrals de cicle combinat i produir 4.500 MW en centrals de règim especial (energies renovables). Pel que fa a les telecomunicacions 'es preveu fer arribar la xarxa de fibra òptica a tots els municipis i estendre l’accés als serveis de telecomunicacions a tots els nuclis de més de 50 habitants i centres de producció econòmica'.
|
|
|
|
|