VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DIMECRES, 31/10/2007 - 17:00h

L'oposició atribueix el caos a les presses del govern de Zapatero per la proximitat electoral

CiU, ERC, PP i ICV acusen el govern de posar en perill el servei de rodalia per fer arribar el TGV abans de les eleccions · Zapatero diu que no hi ha pas pressa, sinó un retard històric en l'arribada de la gran velocitat a Barcelona

José Luis Rodríguez Zapatero compareix aquesta tarda al Congrés espanyol per donar explicacions del caos ferroviari de la rodalia de Barcelona (seguiu-ho en directe). Tal com va fer diumenge, Zapatero ha assumit tota la responsabilitat de la situació actual i ha evitat de fer cap referència a la gestió de la ministra de Foment, perquè diu que del que vol parlar és de les solucions. El president espanyol ha culpat l'empresa executora de les obres, OHL, del retard del TGV i ha fixat tres prioritats per aquest ordre: garantir la seguretat, restablir el servei de la rodalia i concloure les obres de l'alta velocitat.

Zapatero ha començat i ha acabat el seu discurs demanant disculpes als ciutadans. També ha destacat la manca d'inversions dels governs anteriors en les infrastructures de Catalunya i, al mateix temps, ha subratllat que en aquesta legislatura el TGV ha arribat a Tarragona i 'està a les portes de Barcelona'. Zapatero ha negat que el seu govern hagi volgut accelerar les obres més del compte (com li retreuen els altres grups) i ha dit que el seu govern només treballa amb un objectiu: garantir la seguretat. A més a més, ha afirmat que les obres s'han d'acabar com més aviat millor, perquè els ciutadans de la zona són els primers a reclamar-ho.

Pel què fa al restabliment de les línies de rodalia tallades, ha dit que es farà com més aviat millor. I de l'arribada del TGV, ha dit que no és hora de fer promeses irrellevants: la data es fixarà un cop s'hagin complert els dos primers objectius.

El president espanyol també ha promès que a partir d'ara els alcaldes dels municipis afectats tindrien tota la informació amb la qual treballa el ministeri. Zapatero ho ha dit en al·lusió a les crítiques expressades pels mateixos alcaldes perquè Álvarez no els va informar de la possibilitat d'habilitar el Prat com a estació final del TGV.

Zapatero és responsable, se'n declari o no

Per la seva banda, el líder del PP, Mariano Rajoy, ha dit que el president del govern espanyol és responsable del caos ferroviari, se'n declari o no. I ha dit que hauria d'esmenar algun dels errors que han dut el caos. Per Rajoy, el president espanyol no ha fet cap proposta per resoldre els errors que ha comès en la gestió dels ferrocarrils. En aquest sentit, ha afirmat que si ell fos president, destituiria Magadalena Álvarez. En concret, ha dit que tenir-la de titular de Foment és com nomenar el virus de la grip de ministre de Sanitat.

Pel que fa a la seguretat, Rajoy ha assegurat que, malgrat el que digui Zapatero, no és una prioritat del govern espanyol. I és que el líder popular sosté que els treballadors del TGV encara no han fet cap curset de seguretat, ni proves d'evacuació. A més, afirma que no està previst que el TGV tingui un període de proves prou llarg com per garantir la seguretat.

Ministra sense suport

Igual que Rajoy, el portaveu de CiU al Congrés ha tornat a demanar a Zapatero que cessi la ministra de Foment perquè no té un suport majoritari a la cambra.
Duran s'ha queixat que Zapatero es declari responsable del caos però no vagi més enllà i ha atribuït part dels problemes actuals a les presses per la inauguració del TGV i les pressions del govern a les empreses constructores.

El representant de CiU també ha aprofitat per demanar a Zapatero que reconsideri el pas del TGV pel centre de Barcelona i estudiï l'alternativa del Vallès. I l'ha emplaçat a constituir un gabinet de crisi.

El portaveu d'ERC, Joan Tardà, també ha demanat el cessament fulminant de la ministra de Foment, i ha dit que ja està bé de sentir com Álvarez diu que no pensa a dimitir, amb to de satisfacció, mentre continua el caos. 'Què més ha de passar perquè cessi la ministra de Foment?', li ha dit al president del govern espanyol.

Manca d'atenció crònica

El portaveu d'Esquerra al Congrés espanyol, Joan Tardà, també ha ressaltat que el caos actual no és pas fruit d'una decisió puntual, sinó que s'ha anat covant des de fa mesos i anys. En efecte, Tardà ha recordat a Zapatero que Esquerra li havia traslladat al principi de la legislatura la necessitat d'aplicar un pla urgent per resoldre la precarietat de la xarxa de ferrocarrils a Catalunya, i que li havia insistit repetidament en aquest sentit. Així mateix, Tardà ha subratllat que des de fa mesos que la Renfe té talls, i que el govern espanyol no ha escoltat en cap moment la reclamació dels catalans. 'Pitjor no es poden fer les coses', ha reblat Tardà.

Per ICV, primer és la rodalia

El portaveu d'IU-ICV, Joan Herrera, ha dit que el caos es deu a què el govern espanyol ha prioritzat el TGV per davant de la rodalia. En efecte, Herrera considera que el TGV rep molta més inversió que la rodalia, quan el 97% dels passatgers viatjaran amb trens de la rodalia, mentre que només un 3% ho farà amb TGV. Per això, creu que el govern espanyol havia d'haver invertit fortament a la rodalia abans d'intentar fer arribar el TGV a Barcelona. Altrament, ha afirmat, era com operar a cor obert un malalt de molt poca salut. I d'aquí el caos ferroviari actual.

Herrera també ha qualificat la manca d'inversió a la rodalia com un insult als catalans.

 
Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA