VilaWeb.cat
VilaWeb.tv
Nosaltres.cat
MÉSVilaWeb  Correu  Clau
Vilaweb  
DIMECRES, 03/10/2007 - 17:00h

Skyteam recela de l'adjudicació de la T-Sud per part d'AENA

L'aliança confia en noves adjudicacions, pel futur incert d'Ibèria i Spanair · Star Alliance diu que ara podrà millorar totes les connexions

L'endemà de l'adjudicació de la T-Sud, l'aliança Skyteam, que no n'ha obtingut cap espai a la nova terminal, ha recelat de la decisió. Ho ha fet a través del responsable de relacions institucionals d'Air Europa, Manolo Panadero, que ha afirmat que la companyia no preveu traslladar la ruta Barcelona-Madrid a la T-Sud, atès que tota l'aliança estarà ubicada a la terminal nord. Per la seva banda, Star Alliance ha assegurat que la ubicació a la T-Sud li permetrà millorar totes les connexions.

L'aliança afirma que concentrar totes les companyies en una mateixa terminal li permetrà enllaçar els vols que opera Spanair a Espanya amb els internacionals de les altres aerolínies.

Skyteam creu que encara té possibilitats

Tot i el malestar de Skyteam, Manolo Panadero creu que l'aliança liderada per Air Europa encara té possibilitats d'instal·lar-se a la T-Sud perquè, d'una banda, Ibèria i Spainair estan immerses en processos de venda i, de l'altra, Vueling està passant per una mala situació empresarial. Tot plegat, segons Panadero, podria fer que AENA revisés les assignacions.

Adjudicació polèmica

L'adjudicació (pdf) de la terminal Sud de l'aeroport del Prat a Oneworld (Ibèria, British Airways...) i a Star Alliance (Spanair, Lufthansa...), anunciada ahir per AENA, ha estat rebuda amb crítiques de tots els partits polítics, tret dels socialistes i d'ICV, dels empresaris i de l'àmbit acadèmic. Tots alerten de la subordinació a Madrid que pot representar per al Prat deixar fora de la T-Sud l'aliança Skyteam, l'única que ara garanteix vols transoceànics.

Veus crítiques

Les veus crítiques consideren que, darrere d'AENA, el govern espanyol no ha atès la demanda d'un aeroport intercontinental amb gestió descentralitzada, feta el març passat per l'empresariat. Un dels impulsors d'aquell acte, tingut al IESE, l'economista Germà Bel, ha criticat, en unes declaracions a VilaWeb, que la decisió d'AENA dificultava clarament el creixement de Barcelona, perquè l'ens aeroportuari ha deixat clar que el seu model era: 'un gestor, un aeroport i una companyia'. Més crítiques: la de l'economista Ramon Tremosa, que avisa que deixar l'aliança amb més vols intercontinentals a la terminal on no arribarà el TGV farà mal.

Termes de l'adjudicació

A la terminal Sud, hi operaran 14 companyies de l'aliança Star Alliance, 8 de Oneworld, 17 companyies individuals i Vueling. Segons el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, les companyies del grup Skyteam que ofereixin vols intercontinentals també es podran traslladar a la T-Sud. Però això fragmentaria l'aliança dins l'aeroport, amb unes aerolínies a la terminal Sud i unes altres a la Nord, cosa contrària a un dels criteris aplicats per AENA a l'hora de fer el repartiment: el de no fragmentar les aliances.

Segons el director general d'AENA, Javier Marín, l'adjudicació s'ha fet pensant en tres objectius: optimitzar infrastructures, perseguir la màxima connectivitat (val a dir, donar prioritat a les dues aliances amb més quota d'operacions) i permetre a les companyies de desenvolupar una estratègia futura sense limitacions.

La connexió Barcelona-Madrid

També segons Martín, s'obrirà un nou corredor entre Barcelona i Madrid a la T-Sud per competir amb el pont aeri, i la nova terminal Sud funcionarà a final del primer trimestre del 2009.

El govern ha subratllat que l'assignació era revocable, i que de moment no s'explotaria del tot la nova terminal. Això possibilitarà de fer concessions més endavant, segons els resultats.

Les reaccions polítiques

Pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, el govern està satisfet de l'adjudicació de la T-Sud. Segons ell, l'aeroport del Prat podrà competir amb el de Madrid o de Milà i conjuminarà bé els viatges de negocis amb els de vacances.

L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, també troba positiva la decisió d'AENA, sobretot que la concessió es pugui modificar, segons que les companyies compleixin o no. Això sí, l'Ajuntament de Barcelona haurà de vetllar perquè les empreses compleixin.

El president de CiU, Artur Mas, creu que el repartiment de la T-Sud és un pedaç que no satisfarà ningú i reprotxa a Montilla que no hagi influït en la decisió final d'AENA. A més, el secretari general de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida, ha valorat negativament la decisió d'AENA, que no garanteix la intercontinentalitat de l'aeroport del Prat. Pel secretari general, és impensable que Ibèria faci un node a l'aeroport de Barcelona, tenint el centre operatiu a sis-cents quilòmetres. També ha acusat el president del govern espanyol, Rodríguez Zapatero, de no haver tingut paraula, tampoc en aquest afer.

El president del grup municipal de Barcelona, Jordi Portabella, ha criticat durament l'adjudicació de la T-Sud. Per Portabella, la decisió d'AENA converteix l'aeroport de Barcelona en subsidiari del de Madrid; val a dir, en fa un subministrador de passatgers de Madrid i l'espanyolitza encara més, en lloc d'independitzar-l'en.

Per la portaveu del PP, Carina Mejías, el govern espanyol ha renunciat a convertir l'aeroport del Prat en un node intercontinental. A més, troba la decisió precipitada i feta sense escoltar la societat civil. I encara falta, ha dit, saber les propostes de les companyies, que no s'han fet públiques.

Finalment, ICV rubrica la valoració positiva del govern. Els ecosocialistes veuen amb bons ulls tant la competència a la línia Barcelona-Madrid com la flexibilitat de la gestió, amb la possibilitat de revocar les adjudicacions, en cas que les companyies no compleixin els compromisos.

La patronal demana una gestió descentralitzada

La patronal Foment del Treball recorda que és imprescindible que la gestió del Prat es faci d'una manera individualitzada per facilitar els vols de llarg recorregut. També aprova que l'adjudicació feta sigui revocable. Ara, pel president de la la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, la decisió d'AENA és encertada i Sky Team té prou espai per a desenvolupar les seves activitats.

 
Versió per imprimirEnviar a un amic

CC

IQUA