Europa press
Esparreguera i Olesa tindran telefèric després de 75 anys del primer projecte
14:4016.05.2001
BARCELONA, 16 (EUROPA PRESS)
Esparreguera i Olesa de Montserrat, a la comarca barcelonina del
Baix Llobregat, estaran comunicades mitjançant telefèric 75 anys
després del primer Avantprojecte de Transbordador aeri per unir
aquestes poblacions.
El director general de Ports i Transports de la Conselleria de
Política Territorial i Obres Públiques, Enric Ticó, ha presentat avui
l'estudi sobre la construcció de l'aeri com a alternativa a un servei
públic regular de transport per carretera que uniria les dos
poblacions per la C-55, l'antiga C-1414.
El telefèric està contemplat en el Pla Director d'Infraestructures
2001-2010 (PDI) aprovat dilluns passat per l'Autoritat del Transport
Metropolità (ATM) i suposarà una inversió de 425 milions de pessetes
(2,55 milions d'euros).
RECORREGUT DE CINC MINUTS
El nou transport tindrà una longitud de 1.100 metres, dos cabines
de 16 persones cada una, oferirà 50 viatges d'anada i els mateixos de
tornada cada dia i en uns cinc minuts connectarà el Passeig del
Castell d'Esparreguera amb l'estació dels Ferrocarrils de la
Generalitat (FCG) d'Olesa de Montserrat.
La Generalitat decideix aquesta actuació després d'elaborar un
estudi comparatiu entre la conveniència d'instal·lar el telefèric o
el servei per carretera. L'informe destaca com raons per primar el
telefèric l'estalvi en temps de viatge, la baixa accidentalitat, la
no congestió del trànsit, el bon comportament mediambiental i
energètic i la seva adaptabilitat a fluctuacions temporals de la
demanda.
El 1924 Ferran Presculí i Santiago Ribó van presentar la proposta
a l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, segons consta en els arxius
municipals. L'avantprojecte va ser publicat en el Butlletí Oficial de
la Província de Barcelona el mateix any i va ser aprovat pel
Consistori a l'any següent però diversos problemes financers i
administratius van fer que aquesta iniciativa no prosperés.
L'Ajuntament d'Esparreguera i la Generalitat van tornar a
plantejar l'obra el 1999 i els FGC van elaborar un informe sobre la
demanda potencial d'aquest servei que treia com a conclusió que la
connexió "no semblava justificable".
Ticó ha afirmat avui que, després de l'estudi de construcció
elaborat per la Conselleria i l'Ajuntament d'Esparreguera, el
telefèric serà una realitat "en poc temps" perquè "és una obra que
requereix pocs anys d'execució". Ara falta per redactar el projecte
de construcció i tramitar-lo a informació pública.
"LLEUGER" DÈFICIT
Segons l'estudi, l'explotació del telefèric tindria un "lleuger"
dèficit d'1,8 milions de pessetes (0,01 milions d'euros) anuals "si
no s'adopten mesures que permetin aflorar economies d'escala".
En aquest sentit, assenyala que "un escenari favorable seria que
FGC es fes càrrec de la conducció remota de l'aeri amb personal ja
assignat a l'estació d'Olesa de Montserrat, si això fos viable".
"En aquest cas, el cost d'explotació afegit per a l'empresa seria
molt inferior als 26,1 milions de pessetes (0,16 milions de euros)
anuals i la diferència entre ingressos i despeses anuals tindria una
despesa positiu", afegeix el text.
263.000 VIATGES ANUALS
Segons les mateixes dades, la demanda anual de transport per al
telefèric seria de 263.000 viatges anuals. Una altra de les
alternatives estudiades, la de l'aeri entre els Instituts
d'Esparreguera i l'estació d'Olesa, tindria un volum de 258.000
viatges, i el microbus comptaria amb 177.000 viatges si el servei fos
cada 30 minuts i amb 259.000 viatges si el temps d'espera fos de 15
minuts.
Els dos municipis es troben a la zona 3B del Sistema Tarifari
Integrat de la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), pel qual
regiran les mateixes tarifes i seran vàlides les targetes T-10,
T-50/30, T-Mes i T-Dia. El bitllet senzill tindrà un cost de 160
pessetes (0,96 euros).
Resum
-
Última Hora
-
Espanya
-
Món
-
Economia
-
Cultura
-
Societat