| |||||
|
dilluns, 23 de febrer de 2009 > El govern proposa pagar l'estació de Sagrera amb la inversió que fixa l'Estatut
Els diners serien un «avançament» que després Barcelona hauria de tornar quan la venda de terrenys de la zona fos possibleANNA BALLBONA AGÈNCIES. Barcelona L'estació del TAV a la Sagrera sembla que es podria pagar amb els diners que la disposició addicional tercera de l'Estatut fixa que l'Estat ha d'invertir a Catalunya en infraestructures. Aquesta és la proposta que va fer ahir el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, per poder finançar els 270 milions d'euros dels 600 que costarà l'estació en total que ara estan enlaire i que, en un principi, havien de sortir de les plusvàlues per l'edificació a la Sagrera. La crisi econòmica ho impossibilita, i ara l'alternativa que defensa la Generalitat és que la inversió en infraestructures prevista en l'Estatut assumeixi el cost de l'estació com un «avançament». Un cop passada la crisi, l'Ajuntament de Barcelona hauria de poder vendre els terrenys i retornar els diners al govern.
La proposta del conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, és que el govern «anticipi» els 270 milions que ara estaven pendents d'aconseguir per pagar l'estació del TAV a la Sagrera. Aquest avançament podria sortir de la inversió que fa l'Estat en infraestructures en compliment de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Després, aquests diners es recuperarien quan l'Ajuntament pogués vendre els terrenys de la Sagrera i en pogués treure profit econòmic, cosa que ara la crisi immobiliària no permet. «Ara no hi ha una traducció immediata d'aquests terrenys en plusvàlues urbanístiques, però és evident que continuen tenint un valor», va indicar Nadal, en una entrevista a Catalunya Informació. En un principi, i segons un conveni de l'any 2002, el cost de l'estació s'havia de pagar entre el Ministeri de Foment (50%), la Generalitat (25%) i l'Ajuntament (25%). L'Ajuntament havia de finançar la seva part (uns 270 milions dels 600 de cost total), a través de les plusvàlues que preveia obtenir amb l'edificabilitat dels terrenys de sobre l'estació. Però la crisi ha fet perdre valor a aquests terrenys i ha tornat inviable l'operació. Amb aquesta situació, l'Ajuntament es va afanyar a reclamar que Foment assumís tot el cost del projecte. Des que es van fer latents les dificultats per pagar l'estació, el juliol passat, les tres administracions han mantingut contactes per trobar una alternativa. Amb la fórmula proposada per la Generalitat, l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, hi va expressar ahir el seu ple suport, ja que així s'evitaria el temut endarreriment en l'inici de les obres de l'estació. De fet, fa uns dies, el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Ramon GarcíaBragado, reiterava la necessitat que l'acord per la manera com pagar l'estació estigués a punt el mes de maig, quan ja hi haurà el projecte definitiu per l'estació. El conseller Nadal va recordar que Estat i Generalitat «decideixen junts» a què es destinen els fons d'aquesta disposició addicional de l'Estatut, amb inversions programades fins l'any 2013. La fórmula per pagar l'estació de la Sagrera no és una inversió addicional de Foment, sinó que, sobre el paper, es traduiria amb una retallada d'una altra partida ja prevista, és a dir, amb l'anul·lació o retard d'alguna de les actuacions que ara tenen inversió de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Entre aquestes obres, hi ha partides per a millores a la xarxa viària, com ara l'AP-7, l'A-2 i el Quart Cinturó, i també a la xarxa de rodalies, al port i a l'aeroport del Prat. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Rodalies només té adaptades set de les 30 estacions de la xarxa a la primera corona |
|