La proposta del conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, és que el govern «anticipi» els 270 milions que ara estaven pendents d'aconseguir per pagar l'estació del TAV a la Sagrera. Aquest avançament podria sortir de la inversió que fa l'Estat en infraestructures en compliment de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Després, aquests diners es recuperarien quan l'Ajuntament pogués vendre els terrenys de la Sagrera i en pogués treure profit econòmic, cosa que ara la crisi immobiliària no permet. «Ara no hi ha una traducció immediata d'aquests terrenys en plusvàlues urbanístiques, però és evident que continuen tenint un valor», va indicar Nadal, en una entrevista a Catalunya Informació.
En un principi, i segons un conveni de l'any 2002, el cost de l'estació s'havia de pagar entre el Ministeri de Foment (50%), la Generalitat (25%) i l'Ajuntament (25%). L'Ajuntament havia de finançar la seva part (uns 270 milions dels 600 de cost total), a través de les plusvàlues que preveia obtenir amb l'edificabilitat dels terrenys de sobre l'estació. Però la crisi ha fet perdre valor a aquests terrenys i ha tornat inviable l'operació. Amb aquesta situació, l'Ajuntament es va afanyar a reclamar que Foment assumís tot el cost del projecte. Des que es van fer latents les dificultats per pagar l'estació, el juliol passat, les tres administracions han mantingut contactes per trobar una alternativa.
Amb la fórmula proposada per la Generalitat, l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, hi va expressar ahir el seu ple suport, ja que així s'evitaria el temut endarreriment en l'inici de les obres de l'estació. De fet, fa uns dies, el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Ramon GarcíaBragado, reiterava la necessitat que l'acord per la manera com pagar l'estació estigués a punt el mes de maig, quan ja hi haurà el projecte definitiu per l'estació.
El conseller Nadal va recordar que Estat i Generalitat «decideixen junts» a què es destinen els fons d'aquesta disposició addicional de l'Estatut, amb inversions programades fins l'any 2013. La fórmula per pagar l'estació de la Sagrera no és una inversió addicional de Foment, sinó que, sobre el paper, es traduiria amb una retallada d'una altra partida ja prevista, és a dir, amb l'anul·lació o retard d'alguna de les actuacions que ara tenen inversió de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Entre aquestes obres, hi ha partides per a millores a la xarxa viària, com ara l'AP-7, l'A-2 i el Quart Cinturó, i també a la xarxa de rodalies, al port i a l'aeroport del Prat.
EL PLA DE RODALIES
El conseller Nadal es va mostrar «absolutament convençut» que el govern espanyol executarà els 4.000 milions d'euros que va prometre invertir a la xarxa de rodalies. Ara bé, el pla de rodalies anunciat pel govern espanyol divendres passat no va necessàriament lligat al traspàs de rodalies a la Generalitat: «És una condició necessària» però «no suficient», ja que el govern i l'Estat han de pactar encara molts detalls de la gestió del servei.
Nadal també es va referir als usuaris que s'han queixat pel mal servei dels trens que connecten Figueres i Girona amb Barcelona, i els va instar a adreçar-se a la Generalitat per treballar de manera conjunta. Els veïns del Guinardó van celebrar ahir amb un acte festiu l'inici de l'enderroc de l'últim tram del viaducte que durant anys ha separat el barri. En mig any, aquest tram de la ronda del Mig ja serà a terra i en el seu lloc s'hi farà una avinguda que unirà les dues bandes del barri. L'alcalde Hereu a la foto, conversant amb alguns veïns, ahir va ser xiulat per un grup de veïns del turó de la Rovira que protestaven pel projecte urbanístic dels Tres Turons.