| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 22 de novembre de 2024


diumenge, 22 de febrer de 2009
>

L'Estat vol evitar pagar els 160 milions que li costa que el TAV encara no passi pel Pertús

La constructora va lliurar les obres del túnel de la Jonquera dimarts, però el tren no hi arriba i es va pactar una indemnització

M.V. J.R.. La Jonquera
La concessionària TP Ferro, encarregada de construir i gestionar la via del TAV de Figueres a Perpinyà, va lliurar dimarts passat, com li marcava el contracte, les obres de tot el tram, que inclou el túnel del Pertús. El fet, però, és que els trens no hi passaran fins a finals de l'any vinent o primers del 2011 i encara amb solucions provisionals. El contracte signat l'any 2004 entre TP Ferro i l'Estat establia una clàusula per la qual Foment havia de pagar 60 milions per cada any si el TAV no havia arribat a l'inici del tram des del sud, com ha passat. A més, TP Ferro també vol una indemnització pels diners que deixa de percebre pel peatge que havien de pagar els trens per creuar el túnel del Pertús. En total, uns 80 milions l'any que Foment vol canviar per allargar la concessió.


 Foto: M. LLADÓ. R. CARMONA M. RUIZ

 Foto: M. LLADÓ. R. CARMONA M. RUIZ

+ L'obra més important. Foto: M. LLADÓ. R. CARMONA M. RUIZ

Les obres del tram del TAV entre Figueres i Perpinyà van començar al principi del 2005 i, quatre anys després, la concessionària TP Ferro, encarregada de l'obra, la va entregar el dia en què vencia el contracte, dimarts passat. Tot i que aquest tram de 44,4 quilòmetres estarà com a mínim un any i mig en desús perquè la resta de la via fins a Barcelona no està feta. De fet, la línia no estarà a punt fins al 2012, però el Ministeri de Foment ja ha adjudicat les obres per fer un tercer rail d'ample internacional a la via del tren convencional perquè hi pugui circular el TAV l'any que ve i avançar un any l'arribada del tren a la Jonquera. La Comissió Europea ha renyat en diverses ocasions el govern espanyol per aquests retards. En el cas de l'Estat francès, sí que té la línia entre Perpinyà i París a punt, tot i que hi ha un tram en què els TAV hauran de passar per la via convencional.

Arran de les demores anunciades per l'Estat, TP Ferro deixarà de cobrar aquest any 21,5 milions d'euros del peatge del túnel, sense tenir en compte que a aquest import s'hi haurà de sumar, per exemple, el que l'empresa haurà de gastar en manteniment de la via i en la vigilància sense que hi passin trens. La xifra de 21,5 milions d'euros surt de les previsions que TP Ferro va fer del trànsit de viatgers i mercaderies per aquest any i del preu del peatge. Les previsions de la concessionària eren que durant aquest any passessin 12.410 trens de viatgers i 8.655 de mercaderies i el preu fixat pel peatge per creuar el Pirineu era de 1.350 euros per tren, en el primer cas, i 550 euros, en el segon. Les negociacions entorn al que l'Estat haurà d'indemnitzar TP Ferro per aquesta falta d'ingressos estan obertes, tot i que cap de les parts està disposada a comentar-les.



SET VIADUCTES
Aquest tram del TAV, que ha costat més de mil milions, té onze viaductes –set a l'Alt Empordà–, 25 ponts, i dos falsos túnels. Es calcula que els trens hi podran circular a 350 quilòmetres per hora, tot i que algunes veus apunten que els TAV de mercaderies hauran de reduir aquesta velocitat. TP Ferro havia treballat amb unes previsions de trànsit de 2,9 milions de viatgers i 2,9 milions de tones per aquest any. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel. A mitjan 2005 l'empresa TP Ferro va començar a perforar el doble túnel de 8,3 quilòmetres que travessa el Pirineu amb les tuneladores Tramuntana i Mistral. La feina dels dos cucs, que van provocar en alguna ocasió alguna esllavissada, va acabar el novembre del 2007. Des de llavors fins ara s'han instal·lat els serveis al túnel.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>La compensació de 60 milions anuals pel retard és al contracte

>CiU diu que era evitable

>El retard en l'arribada del TAV a la Jonquera val 160 milions

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.