| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 22 de novembre de 2024


diumenge, 22 de febrer de 2009
>

Portbou tem que amb el TAV es repeteixi la davallada pel tancament de la duana

En els últims trenta anys la població s'ha reduït de més de mil habitants, fins als 1.300 veïns censats el 2008

MAR VICENTE. Portbou
Portbou tem que l'arribada del TAV i, sobretot, del tercer rail pugui provocar una desacceleració al municipi com la que hi va haver quan es va tancar la duana, el 1992. Llavors a la població alt-empordanesa hi va haver problemes greus d'atur i bona part dels veïns en van haver de marxar. Això va agreujar encara més le pèrdua de població que fa dècades que registra Portbou, que en trenta anys ha perdut més de mil habitants, fins als 1.300 que hi havia censats el 2008. Tan l'Ajuntament com el sector ferroviari es mostren esperançats que es podrà mantenir el trànsit de mercaderies si es busquen alternatives, però veuen amb por el futur dels empleats que treballen en el transbordament de trens entre les vies. Tampoc veuen clar que es mantingui el pas de passatgers.


+ Una vista general de les vies de tren a Portbou presa des de l'antiga zona de la duana, amb l'església al fons i l'edifici de l'estació a la dreta, també al fons. Foto: LLUÍS SERRAT

Disset anys després del tancament de la duana, que van provocar una recessió important a Portbou, el municipi alt-empordanès afronta l'arribada del TAV amb la por que acabi sent una segona part d'aquella crisi que va comportar un augment de l'atur i una fugida de població cap a altres municipis. L'alcalde actual, Antoni Vega, demana l'ajut de les administracions per buscar sortides i evitar que Portbou quedi sense el que encara és el seu modus vivendi principal: el tren.

Vega considera que el pas del TAV per la Jonquera a partir de l'any que ve els pot treure passatgers de trajectes internacionals, però que cal apostar per una línia de rodalies. Els sindicats majoritaris tampoc no creuen que el TAV sigui el problema més important al qual s'enfronta Portbou, sinó el que es coneix com a tercer rail, que ha de permetre que el tren d'alta velocitat passi per la via convencional. Totes les parts coincideixen que serà aquest tercer rail, el que farà perdre llocs de treball. El motiu, diuen, és que ja no caldrà fer el transbordament dels trens que ara cal fer per la diferència d'ample de via. I en cas que s'hagi de seguir transbordant trens, diu la UGT, a Portbou ara mateix tampoc s'és competitiu i caldrà traslladar-ho a Vilamalla, això sí, mantenint els empleats portbouencs.



L'AS DE LES MERCADERIES
Les opinions també coincideixen que cal apostar per les mercaderies, perquè no totes podran passar per la línia d'alta velocitat. Els materials més pesants continuaran passant per Portbou, i de fet l'empresa Cadefer, que transporta bobines, amplia les instal·lacions i veu amb optimisme el futur. Això sí, tothom creu que s'ha d'oferir valor afegit per sortir de la situació. Entre les idees que sorgeixen hi ha la creació d'una escola de maquinistes, un centre logístic i el museu del ferrocarril, tot i que de moment encara són projectes a llarg termini.

PROTESTES EL 1992
L'entrada en vigor del mercat comú, a finals de l'any 1992, va provocar diverses protestes dels duaners, no només de Portbou sinó també a la Jonquera, Vilamalla i altres punts. El febrer d'aquell any els treballadors van fer una vaga per rebutjar la pèrdua de més del 50 per cent dels llocs de treball. Els treballadors també van protagonitzar manifestacions i concentracions de camions, i els alcaldes de les poblacions afectades reclamaven ajudes per superar la crisi.

L'eliminació de la duana va afectar les tres poblacions alt-empordaneses, però especialment Portbou, on va augmentar molt l'atur i on es va registrar també una pèrdua de població. Segons dades consultades de l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), el 1994 l'índex atur a la localitat va arribar a les cent persones. A més a més, entre el 1993 i el 1994 van marxar de Portbou una seixantena d'habitants. Això no va fer més que agreujar la pèrdua de població de Portbou, que ara és d'uns 1.300 habitants.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Botigues que tanquen

>Els edificis perduren, els usos, no

>«Va marxar molta gent»

>«Vaig venir de Madrid; jo era maquinista»

>«L'època d'esplendor va ser la de les duanes»

>El TAV podria dur Portbou a una davallada semblant a la del final de la duana

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.