Els carrers del centre de Lisboa desprenen una estranya barreja d'autenticitat i decadència. Al Chiado, l'històric barri on s'ha forjat bona part de la rica tradició d'escriptors portuguesos que lidera Pessoa, s'hi respira encara una certa flaire literària, amb llibreries pràcticament a cada cantonada. Una d'aquestes, possiblement la més emblemàtica, és Bertrand Chiado, una de les llibreries més antigues del món, fundada el 1732. El devastador terratrèmol del 1755 la va destruir, però es va reobrir més tard i, el 1770, obre a la que encara és la seva ubicació, a la Rua Garrett de Lisboa. Els mobles de l'entrada són encara els originals, i s'hi nota una olor especial. La història del centre és plena de vicissituds i penúries, de canvis de mans, de treball cultural tenaç, i avui és un argument més en la revitalització cultural del Chiado. Bertrand, que ara pertany al grup de comunicació alemany Bertelsmann, està en una fase d'expansió; desafiant els mals averanys de la conjuntura econòmica actual, és a punt d'obrir una botiga a Barcelona. Moderna, però fidel als orígens.
La cadena Bertrand té actualment sis llibreries a l'Estat espanyol, totes a centres comercials. La de Barcelona serà la primera com a establiment independent tot i que el grup ja tenia presència a Catalunya des de l'adquisició d'El Cau Ple de Lletres, a Terrassa. La botiga, situada al número 37 de la rambla de Catalunya (entre Consell de Cent i Diputació), tindrà una superfície molt més gran que les altres: fins a 1.500 m². Hi treballaran 25 persones, amb la voluntat que el tracte personalitzat i «expert» sigui un dels actius de la botiga. La inauguració institucional serà el 3 de març i el 4 ja s'obrirà al públic. Això arriba amb un cert retard, ja que la pretensió inicial era inaugurar-la amb la campanya de Nadal. Ara, les mires estan posades, és clar, en Sant Jordi. A priori, la ubicació és idònia, al centre mateix de la ciutat. Però diverses llibreries hi han tancat les portes els últims mesos. Bertrand aterra a Barcelona en un context econòmic difícil i amb una competència molt forta d'empreses establertes i arrelades a la ciutat. El públic es trobarà amb un espai ampli (un antic cinema reformat), amb abundant tecnologia que facilitarà la interacció i la recerca (la presència a internet arribarà més tard, a www.bertrand.es), i altres elements per fer de la botiga «un espai de lleure, un lloc on poder passar l'estona remenant llibres», assenyala Sven Huber, gerent de la cadena Bertrand. El local té una terrassa que funcionarà com a espai polivalent, per fer-hi presentacions o activitats infantils, entre altres, i no es descarta instal·lar-hi un cafè. L'establiment oferirà novetats, però també llibres de fons de tota mena, tot i que aposten pel sector infantil, que creix més que els altres en el conjunt del mercat editorial. I el català? «Hi haurà una bona oferta de llibres en català. Tot i que som un mateix grup, cada llibreria s'acaba adaptant al públic local», raona Huber.
Bertrand, tot i els seus orígens a Portugal, pertany al grup Bertelsmann, creador i propietari de Círculo de Lectores. Per això, una de les particularitats més importants de la nova botiga respecte a altres llibreries de Barcelona serà l'espai Círculo, que volen que sigui un reclam per fitxar nous socis, els quals gaudeixen de descomptes especials. Random House és la divisió editorial de Bertelsmann a l'Estat espanyol. En aliança amb Mondadori, editen segells com ara Grijalbo, Rosa dels Vents o Plaza & Janés, entre d'altres. Com s'esdevé amb la Bertrand original, l'objectiu és controlar tot el procés editor, des de la producció fins a la venda.