En els últims quinze anys, Barcelona ha passat de 4,2 milions de pernoctacions a més de 13 milions, i de tenir 155 hotels a tenir-ne 315 i 29.500 habitacions, segons les dades facilitades per Turisme de Barcelona. L'entitat, però, no aporta xifres sobre la rendibilitat d'aquests negocis, i el cert és que, en els últims exercicis, per poder mantenir l'ocupació els hotelers han hagut de tocar a la baixa el preu de les habitacions, tret de notables ocasions. Sense conformar-se amb aquesta situació i pressuposant que encara hi ha mercat i recorregut, la ciutat preveu una cinquantena llarga de nous projectes hotelers per als pròxims exercicis (fins al 2012), la major part dels quals s'han projectat pel 2009 i el 2010, en plena crisi econòmica. Es tracta, majoritàriament, d'establiments de quatre estrelles, encara que també destaquen els de cinc i gran luxe i els de tres. Així, dels 54 projectes estudiats (vegeu el gràfic adjunt), 35 són d'establiments de quatre estrelles, deu són de cinc (incloent-n'hi tres de cinc estrelles gran luxe), sis són de tres, dos són de dues i un és d'una.
Entre els més luxosos hi ha l'hotel W Barcelona, que la cadena Starwood aixeca a la nova bocana del Port (cinc estrelles gran luxe i 473 habitacions) i el Mandarin Oriental Barcelona (cinc estrelles gran luxe amb 98 habitacions). Dels de més volum destaquen alguns projectes a l'Hospitalet de Llobregat: el Catalonia Plaça Europa (358 habitacions, quatre estrelles i obertura prevista el 2011) i el Santos Barcelona (345 habitacions, quatre estrelles i obertura el 2009), però també a la zona del Fòrum: és el cas de l'H10 Marina Forum (350 habitacions, quatre estrelles i obertura prevista el 2009). I els de tres estrelles, tret d'alguna excepció, es comptabilitzen a les zones més allunyades del centre hoteler de la ciutat, concentrat ara al passeig de Gràcia.
«Hi ha diversos establiments actuals de tres estrelles de la zona secundària de la ciutat [com ara el 22@] que presenten rendiments certament interessants en comparació amb hotels de gamma superior situats a la mateixa àrea o, inclús, alguns de la zona principal», segons explicava Joan Gallardo, director de l'àrea d'hotels de la consultora immobiliària Jordà & Guasch. Segons dades de la consultora hotelera STR Global, «la xifra d'ingressos per habitació disponible va augmentar un 11,5% amb relació al 2006, mentre que durant l'any 2008 es va observar un descens del 8,9% amb relació al mateix període del 2007, conseqüència de l'actual conjuntura econòmica i de la caiguda del 7,9% de l'ocupació».
«Hi ha un autèntic nínxol de mercat en la categoria de les tres estrelles que ha repuntat una mica en els últims sis mesos però que és una de les categories més mal servides i una veta per explotar que altres ciutats europees ja han atès», segons Gallardo. «El que és eco i el que és cheap ven, i hi ha recorregut per fer coses noves en segments de dues i d'una estrelles, renovant els establiments oberts», recomana Mar Vila, que és la directora del centre de direcció turística de l'escola de negocis Esade.