A la Terra Alta, al contrari que al Priorat, l'impacte de la crisi sobre el sector vitivinícola ha estat de moment gairebé nul. Així ho explica, almenys, el secretari del Consell Regulador de la DO, Jaume Martí: «Durant el 2008 no hem caigut pas, hem mantingut una tònica d'estabilitat en les vendes, que han estat molt similars a les del 2007.» Això sí, Martí admet que aquell any «ja hi havia hagut una caiguda respecte del 2006, sobretot perquè es van perdre moltes exportacions al nord d'Europa». «Jugar a vendre producte barat no és un bon joc, perquè després pot venir gent que encara abaixi el preu», reflexiona.
DONAR VALOR AFEGIT A LES EXPORTACIONS
Les vendes de la DO Terra Alta al 2008, com al 2007, es van situar «entre els 5,5 i els 6 milions d'ampolles», si bé el secretari destaca: «Abans les exportàvem a un preu del voltant d'1,5 euros, i ara han estat per sobre dels 2», per la qual cosa «s'hi ha donat un valor afegit, i això també és molt important». Paral·lelament, Martí indica que «ha crescut especialment el mercat interior fins a igualar-se amb l'exterior, de 30-70 s'ha passat a un 50-50 en percentatges». En aquest sentit, tot i que «la conjuntura és delicada», Martí creu que la Terra Alta la patirà menys perquè d'entrada cria «vins més joves, i no hi ha tanta quantitat d'immobilitzat en criança», tot i que té, sobretot, un altre gran avantatge competitiu: «Una gran part de l'oferta presenta una molt bona relació qualitat-preu, i això és important en temps de crisi.» L'argument, de fet, és molt clar: «Ara potser el consumidor està més disposat a gastar-se tres euros que no pas deu, i demana vins que estan més bé de preu.» «La Terra Alta està dins d'aquest segment, i el Priorat no», il·lustra.
Pendent de conèixer les dades del gener, Martí fins i tot assegura que «als cellers els ha anat bé, i no es percep que tinguin cap afectació en les vendes».