dimarts, 10 de febrer de 2009 > El Prat s'enfonsa a la cua dels principals aeroports europeus
Perd el doble de passatgers que Madrid i Londres, els més tocats per la crisi
XAVIER MIRÓ.
Barcelona Amb 2,6 milions de passatgers menys que el 2007, l'aeroport del Prat queda despenjat a la cua dels principals aeroports europeus en un exercici el del 2008 en el qual, a la crisi global del sector, s'hi afegeix la irrupció de la competència del tren d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i Madrid. La pitjor part de la reestructuració del sector aeri se l'emporta l'aeroport de Milà, que cau fins a la vintena posició del rànquing europeu però Barcelona té la mateixa debilitat: no és un aeroport mundial.
|
El Prat ha rebut el cop principal per la competència del TAV al corredor aeri entre les capitals catalana i espanyola. En aquest corredor, l'aeroport del Prat ha perdut més d'un milió de passatgers, un 23,8% menys que el 2007. El pont aeri ha estat un dels punts forts de l'aeroport barceloní en temps de bonança però, quan les coses han començat a anar mal dades, s'ha convertit en la seva ferida oberta. Gairebé la meitat dels passatgers perduts pel Prat el 2008 han estat pel corredor entre les dues ciutats. Però no es pot obviar que Barcelona ha perdut 1,5 milions de passatgers en la resta de rutes que té. El Consell Internacional d'Aeroports acaba de publicar els resultats dels aeroports europeus i Barcelona cau el doble o el triple que els principals aeroports d'Europa i competidors seus. Amb 2,6 milions de passatgers menys, el Prat en perd un 8,1%, un percentatge molt més gran que els més afectats per la crisi com Madrid (-2,4%) o Londres Gatwick (-2,9%). Com a únic aeroport sense vols intercontinentals entre els primers d'Europa, el de Barcelona s'ha quedat despenjat amb els 30 milions anuals, lluny ja dels 34 i 35 de Roma, Munic i Gatwick, i molt més lluny de Heathrow, París, Frankfurt, Madrid i Amsterdam. Els únics aeroports que han evitat perdre passatgers enmig de la crisi són, precisament, els aeroports de connexió intercontinental, que estan en expansió París, Roma i Munic en competència amb els més saturats: Heathrow, Frankfurt i Amsterdam.
|