«Les particularitats de les Terres de l'Ebre amb la plana deltaica i la via verda permeten que el pla estratègic de la bicicleta tingui un avanç al territori», ha explicat Sabaté. Tot i que aquest 2009 es començarà a treballar en l'inventari de les xarxes de carrils bici ja en funcionament o projectades per les diferents administracions, el pla pilot de la bicicleta no tindrà partida pressupostària fins al 2010. Pel que fa a l'inventari, el durà a terme l'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (Idece). «Es tracta de fer una planificació integrada de totes les rutes», ha dit el responsable d'Acció Territorial a l'Ebre. Només la via verda té un recorregut de prop de 50 quilòmetres entre Arnes i Tortosa. Aquest estudi inclourà la possibilitat d'adequar noves infraestructures que permeten cohesionar les vies ja existents i ampliar la xarxa en aquells punts que es considere més rellevants.
Tot i que les rutes en bicicleta existents estan plantejades des del punt de vista turístic, Política Territorial pretén promocionar-les ara com a sistema de mobilitat quotidià. «Al Delta ja es fa molt ús de la bicicleta com a mitjà de transport», ha manifestat Sabaté. És per això que es fomentarà l'ús correcte de la bicicleta des de les escoles i les autoescoles.
1.200 QUILÒMETRES
El pla estratègic de la bicicleta preveu la construcció de 1.200 quilòmetres de carrils bici segregats al país el 2026. Una xarxa de carrils que connectarà la major part de pobles i ciutats amb una inversió global de 100 milions d'euros. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques projecta onze eixos que travessaran el país de nord a sud i d'est a oest. Així, un d'aquests grans eixos és Tortosa-Tarragona-Barcelona-Girona-la Jonquera i un altre aniria entre Tortosa i Lleida. Es tracta d'una proposta de grans itineraris amb bicicleta que, en alguns casos, aniran paral·lels als eixos viaris, mentre que en altres casos s'aprofitaran les vies pedalables existents. L'objectiu del govern és crear una xarxa completa útil tant per a recorreguts llargs com per a desplaçaments curts. Paral·lelament, el pla estableix que el govern col·laborarà amb ajuntaments, consells comarcals i diputacions per impulsar el creixement i manteniment de les pistes ciclistes secundàries com ara carrils bici municipals o vies verdes intermunicipals.
Per tal d'aconseguir una mobilitat plena, el pla estratègic considera imprescindible l'increment de la intermodalitat amb el transport públic. En aquest sentit, s'homogeneïtzaran horaris i requisits d'admissió als diferents operadors de transport.