Fa dos anys i mig que l'Estatut de Catalunya és vigent i no s'han fet realitat ni el traspàs de rodalies ni el traspàs dels aeroports catalans a la Generalitat. I tot just es negocia el nou model de finançament per a Catalunya. El desembre del 2007, quan el govern va presentar el document inicial del Pla d'Aeroports, Aeròdroms i Heliports de Catalunya, ja sabia que el traspàs aeroportuari no seria ni ràpid ni fàcil, i el conseller Nadal va donar-se aleshores els tres anys de mandat per arribar a un acord amb l'Estat. Ara, en plena negociació sobre el nou sistema de finançament de Catalunya, el govern encara refreda més les expectatives. Nadal reconeixia ahir que «no hi ha cap calendari» per acordar la cogestió de l'aeroport de Barcelona, però tampoc per al traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell, que havia de ser gairebé immediat amb l'entrada en vigor del nou estatut. El conseller admetia ahir que no s'abordarà cap d'aquests dos afers fins que no s'hagi arribat a un acord amb l'Estat per al nou finançament.
GIRONA, DE BAIX COST
Pel que fa a l'aeroport de Girona, el govern afirma que aquest és un «cas paradigmàtic» d'aeroport de baix cost, i hi manté les xifres previstes en el pla director d'AENA, que són de 10 milions de passatgers el 2015 gràcies a l'ampliació del camp de vol i a la construcció de nous carrers de rodada. Això, doncs, no s'ha variat, tot i la recessió en què es troba el sector de l'aviació comercial per la crisi actual, i que en el cas de Girona es va començar a notar els dos últims mesos del 2008, quan hi van passar menys viatgers que el 2007.El pla fixa unes estratègies per a cadascun dels aeroports comercials catalans, i en el cas del de Girona, com el de Reus, considera que poden continuar especialitzats en vols de baix cost, i mantenir l'activitat de vols xàrter en la temporada turística. Pel que fa a les mercaderies, el pla no esmenta l'aeroport de Girona com a pol d'atracció logística. De fet, les mercaderies hi han perdut pes de manera molt important els últims anys, a causa del brutal increment del nombre de passatgers i d'operacions de vol, cosa que ha dificultat la compaginació dels sectors comercial i de mercaderies.
El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, reivindicava ahir que es transfereixi l'aeroport de Girona –i també els de Sabadell i Reus– perquè la Generalitat hi pugui portar a terme les seves polítiques pròpies «Esperem que deixi de ser catalogat d'interès general, de manera que pugui passar a ser nostre», deia ahir Nadal, que també explicava que, tot i que Wizz Air ha abandonat les instal·lacions de Vilobí, «l'objectiu és diversificar les companyies, i el cas de Wizz Air no preocupa gaire perquè eren uns vols concrets».