«Encara estem en el moment dels suggeriments i la voluntat del govern de Tortosa és fer-los en positiu, perquè el pla territorial torne a ser consensuat», va remarcar ahir Ferran Bel. Amb tot, l'alcalde va matisar que hi ha alguns aspectes que són «innegociables» per a Tortosa, i que s'haurien pogut estalviar alguna de les propostes que farà el consistori, com la necessitat de fer passar la futura A-7 més al sud del nucli urbà de Campredó, per evitar l'afectació sobre Font de Quinto. «L'avantprojecte del pla territorial només recull la proposta de traçat que va fer l'Estat, sense tenir en compte les nostres al·legacions i el consens viari que s'havia assolit al territori, entre els diferents ajuntaments i la Generalitat», va afegir-hi la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Meritxell Roigé.
EIX DE L'EBRE.
En la mateixa línia, la regidora va lamentar que l'avantprojecte del pla territorial haja tingut en compte el traçat del desdoblament de l'eix de l'Ebre (C-12) que ha previst Carreteres, sense tenir en compte la posició unànime de l'Ajuntament per evitar l'afectació de la circumval·lació a la zona de xalets del Canalet. De fet, l'anterior pla territorial ja apostava pel traçat que ara la Generalitat vol tirar endavant, tot ignorant la reclamació històrica de Tortosa i Roquetes de traslladar la carretera a l'altura del canal Xerta-Sénia. En aquest sentit, Bel va explicar que han continuat els contactes amb Política Territorial, però que la negociació continua estancada. «Les discrepàncies no són només pel Canalet, ja que també hi ha una afectació forta sobre el poble de Vinallop», va dir.
INVASIÓ COMPETENCIAL.
D'altra banda, tant Bel com Roigé van criticar «l'excessiu intervencionisme» del pla territorial, ja que pretén regular aspectes d'ordenació urbanística que són competència municipal. En canvi, el govern de Tortosa troba a faltar que el pla haja deixat de regular el creixement urbanístic en sectors que afecten més d'un municipi, com la zona dels Ports. «Aquest intervencionisme es podria entendre en municipis que no tenen pla d'urbanisme, però no per al cas de Tortosa», va sentenciar l'alcalde.
ABSÈNCIES NOTABLES.
Finalment, el govern de Bel també ha detectat que l'avantprojecte del pla territorial té algunes mancances destacades. Així, no es preveu cap port fluvial ni cap punt de subministrament de carburant per a embarcacions a Tortosa; no hi ha cap previsió per canalitzar les aigües pluvials, i no s'han previst nous punts de distribució elèctrica, quan l'Ajuntament voldria una altra subestació a Ferreries. El text tampoc preveu la circumval·lació de Tortosa per l'est, que enllaçaria l'autovia de l'Aldea amb el futur pont de Remolins; ni la nova carretera que uniria Tortosa amb el Delta i el pont Penjant d'Amposta, tot aprofitant la carretera vella que voreja el canal de l'Esquerra. Roigé també va lamentar que no s'haja previst la instal·lació de camps de golf (Tortosa n'ha tramitat un a Vinallop), ni la unió de l'anella ciclista del Delta amb la via verda del Baix Ebre.