dimarts, 6 de gener de 2009 > Les empremtes del TAV a Barcelona
Encara no s'ha començat a construir el túnel i les obres de la línia d'alta velocitat ja afecten quatre zones de la ciutat
PAULA MERCADÉ.
Barcelona Les obres de la línia d'alta velocitat comencen a l'estació de Sant Andreu Comtal. Els operaris d'Adif, ens gestor que depèn del ministeri de Foment, desmuntaran a partir d'avui les vies 4 i 6, que, fins ara, eren d'estacionament, i les tornaran a muntar «modernitzades» per a ús convencional. Aquest és un primer pas per fer possible que el TAV arribi i transformi l'estació de Sant Andreu Comtal. Els treballs obliguen a modificar algun servei de mitjana distància, amb els combois que emprendrean el recorregut a l'estació de França i no a Sants. Les obres del TAV són visibles en tres punts més de la ciutat: als barris del Clot i Sants, on desvien els serveis abans de fer els trams de túnel entre pantalles, i també al de Sant Andreu, on fan la pantalla exterior del vial per a vehicles.

|
 + A d'alt, la via 6 de l'estació de Sant Andreu Comtal, que a partir d'avui estarà fora de servei per les obres del TAV. A baix, un obrer col·loca un plafó dels talls de trànsit, a l'agost. Foto: A.P.
|
Unes obres prenen el relleu a unes altres. Els treballs que es feien al túnel de l'estació de Passeig de Gràcia per instal·lar-hi catenària rígida, més segura, es van acabar ahir, i avui ja circulen trens entre el Clot i Sants, un tram que mentre han durat les obres de millora de la infraestructura ha estat tallat dotze dies al trànsit ferroviari. Ara, les restriccions ferroviàries es traslladen a l'estació de Sant Andreu Comtal, on, fins a final de gener, no pararan els trens de mitjana distància que enllacen Barcelona i Tarragona, Tortosa, Reus i Lleida. La primera fase de les obres de la línia d'alta velocitat a l'estació de Sant Andreu Comtal consisteix, segons explicava ahir Adif, a desmuntar les vies 4 i 6 –actualment no hi passen trens– i a tornar-les a muntar, «més llargues i modernitzades» per a ús convencional. Els treballs obliguen a modificar els serveis de mitjana distància que uneixen Barcelona amb les demarcacions de Tarragona i Lleida. Aquests trens començaran i acabaran el recorregut a l'estació de França, en comptes de fer-ho a la de Sants. A final de gener, quan Adif acabi els treballs a les vies 4 i 6 i comenci les obres a les vies 8 i 10, les afectacions en el servei possiblement es traslladaran a la línia C2 de rodalies. Malgrat que encara no s'ha començat a perforar el subsòl de Barcelona per construir el túnel del tren d'alta velocitat que unirà l'estació de Sants i la Sagrera, els treballs de superfície són evidents des de l'agost en diversos punts de la ciutat. Van començar amb el tall del trànsit al carrer Mallorca entre Espronceda i l'avinguda Meridiana, per poder desviar els serveis del subsòl –electricitat, aigua i gas–. La reconducció dels subministraments és el pas previ perquè Adif pugui construir el tram de túnel entre pantalles. Les primeres previsions de l'ens gestor eren començar a excavar el subsòl al novembre, però de moment continuen fent el pla d'obres. Un altre punt on repercuteixen els treballs del TAV és a Sants. El barri, que ja va viure el trasbals de les obres de l'arribada del TAV a la ciutat, ara veu que l'Administrador d'Infraestructures desvia els serveis per continuar en un futur la construcció del túnel entre pantalles. Aquí les restriccions no obliguen a tallar el trànsit de cap carrer, i «es limiten a ocupar parcialment alguna vorera», explica Adif. A Sant Andreu també es noten les obres de l'alta velocitat, ja que l'ens gestor hi construeix la pantalla exterior del futur vial per a vehicles que hi haurà sobre la coberta de la línia del TAV. Aquest treballs obliguen a restringir el pas de vehicles al carrer de Josep Soldevila.
|