El desastre del 10 de juny del 2000 va ser, de fet, una rierada que es va produir a l'interior de la serra, tot i que també va causar una esllavissada sobre el monestir. Però va ser un cas excepcional perquè fins sis anys després no hi va haver cap incident destacable. El gener del 2006, però, una nevada causava una esllavissada lleu que va obligar a tallar el tren cremallera de Monistrol però no la carretera d'accés al monestir. Ara bé, el tres de gener de l'any passat es produïa el primer avís amb una esllavissada que va tallar la carretera i va deixar inoperatiu el cremallera durant dos mesos. Aquest any, en dos mesos, se n'han produït quatre més de la mateixa gravetat, tres perquè han tornat a tallar carretera i ferrocarril i una perquè va causar la mort de dos operaris que treballaven en la feina d'estabilització de les roques. Després del despreniment de l'any passat, el govern català i el Patronat de la Muntanya de Montserrat van acordar una actuació a les parets dels Degotalls, situades sobre el tram de carretera que ja forma part del recinte i on hi ha alguns dels aparcaments. Però després de les esllavissades del 2 i el 4 de novembre, de l'accident mortal d'operaris del 13 i de la nova ensulsiada de diumenge, el patronat ha acceptat la nova proposta del govern català d'elaborar una «actuació global de consolidació de la muntanya», ja que l'erosió natural dels conglomerats de la serra pot causar esllavissades en altres parets del massís i posar en risc accessos com les carreteres de Can Massana i Collbató o senders molt utilitzats pels excursionistes.
Mentrestant, el telefèric continua sent l'únic mitjà d'accés al monestir i ni la carretera ni el cremallera estaran oberts al públic en quinze dies. Fins que no s'esvaeixin les pluges no es començarà cap actuació. Quan es pugui començar, es calcula que durant quatre dies s'actuï per consolidar les roques i el terreny situat damunt dels accessos. Quatre dies més seran necessaris per netejar la carretera i quatre més per fer el mateix a la via del cremallera. Passats aquests quinze dies, es valorarà la possibilitat de reobrir l'accés per carretera i per tren. Ara bé, durant els dies de neteja de la carretera no es descarta obrir un carril d'evacuació perquè puguin marxar els 215 turismes i els 5 autocars que han quedat a l'aparcament sota vigilància.