Els usuaris dels peatges de Mollet i de les Fonts pagaran el mateix increment que l'any passat, de 5 cèntims, una situació que també viuran els conductors que passin pel túnel del Cadí a partir de l'1 de gener, on pagaran 48 cèntims més, com l'any passat. Però el cert és que l'increment mitjà per als turismes en els peatges de la Generalitat és el més gran dels darrers tres anys. Se situa en el 4,6%, i supera els augments del 4,16% i el 3,28% dels darrers dos anys. Perquè la tarifa de la C-16 entre Terrassa i Manresa costarà 28 cèntims més, quan l'any passat es va encarir 27 cèntims. És el mateix cas de la tarifa general dels túnels del Garraf, que l'any passat es van encarir 22 cèntims i enguany ho faran de 23. L'increment mitjà serà gairebé el doble de l'IPC al tancament de l'any perquè l'índex s'ha situat ja al novembre en el 2,4%. La raó és, primer de tot, que les tarifes dels peatges de la Generalitat prenen en consideració l'IPC del mes d'octubre, el qual es repercuteix en un 95% en les tarifes de l'any vigent. El resultat enguany ha estat un 3,4% d'increment, al qual s'ha d'afegir l'IVA no computat en els exercicis anteriors a l'any 2003, com també l'IPC d'aquell any, que l'aleshores govern de CiU també va decidir ajornar. Finalment la UE va revocar la decisió de la Generalitat, i des del 2005 fins al 2013 el govern català repercutirà en les tarifes de manera lineal aquell 9% de l'IVA pendent d'incloure tal com ha decidit finalment que es fes el grup de treball sobre peatges. Aquesta repercussió anual representa enguany un 1,2% addicional, segons el Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
El grup de treball de peatges acordava, el 16 de setembre del 2004, que els endarreriments de l'IVA es repercutirien en deu anys per evitar una pujada del 8,7% en les tarifes del 2005 si es feia de cop. Però CiU manté que «el tripartit està incomplint l'acord del grup de treball de peatges, que estableix que aquest IVA no pot repercutir en cap cas en els usuaris». El diputat de CiU al Parlament de Catalunya Josep Rull considera que l'augment de les tarifes «per sobre de l'IPC és inadmissible en un moment de crisi econòmica com el que estem vivint» i culpa el govern català de fer pagar «als usuaris la seva incapacitat per negociar amb el govern de l'Estat el desenvolupament de l'Estatut», que inclou en l'addicional tercera destinar a l'alliberament de peatges les inversions que no s'executin.