El Pla d'Inversions 2009-2012, que ahir va presentar l'empresa pública Ports de la Generalitat, és el full de ruta de les obres que s'hauran de fer als ports catalans els pròxims quatre anys, tant per part de la iniciativa pública com privada. En el cas de la Costa Brava, gairebé tota la inversió serà pública, ja que el Pla de Ports que va aprovar el govern no dóna marge per a grans obres en ports esportius, perquè considera que l'oferta actual és suficient i no es podria pensar en una nova instal·lació. Ho explicava el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ahir en la presentació: «A la zona nord no hi ha possibilitats de grans creixements en més oferta de nàutica esportiva, i només es poden fer reordenacions dels espais existents, com a l'Estartit.» Al litoral gironí, la inversió privada serà de 6,8 milions. A l'Escala es farà la nova seu social del Club Nàutic i els edificis terciaris de l'Eix Central, amb 1,2 milions cadascun; a l'Estartit es farà la nova dàrsena esportiva Llevantina 1,1 milions; i a Sant Feliu de Guíxols es remodelarà l'edifici de serveis, on s'hi destinaran 1,2 milions d'euros.
Pel que fa a la inversió pública, seran 38,6 milions d'euros. El port de Blanes s'endurà 22 milions per construir el nou dic de recer i el de Llançà, 4,2 milions per a un nou dic de protecció. Al Port de la Selva s'hi destinaran 2 milions per allargar i millorar el dic de recer, mentre que a Roses hi ha previstos 900.000 euros per a la primera fase del passeig marítim, adequar els serveis del moll de ribera i per a tasques de dragatge. A l'Escala es gastaran 950.000 euros en la urbanització de l'eix central i l'adequació de la zona nàutica popular, mentre que a l'Estartit seran 800.000 euros per a la segona fase del passeig marítim. A Palamós es destinaran 1,1 milions per consolidar el moll comercial i millorar la protecció de la segona dàrsena pesquera. Finalment, 850.000 euros seran per millorar els accessos a la dàrsena pesquera, urbanitzar Nàutica Popular i adequar la punta del Fortí a Sant Feliu de Guíxols.
Bona part de les inversions es destinen a millorar els ports com a recer d'embarcacions, si bé també n'hi ha per donar suport al sector pesquer o per fomentar el turisme i la integració entre el port i la ciutat. La sostenibilitat ecològica i eficiència energètica o els aspectes comercials i de nàutica esportiva són altres dels objectius que es fixa el pla.
Ports de la Generalitat ha decidit que el port de Palamós també ofereixi la possibilitat de ser un port per hivernar embarcacions. I des d'aquest cap de setmana, el port palamosí disposa de tres vaixells de la companyia naviliera Transmediterránea, del grup Acciona, que hi restaran fins al mes de març. Es tracta del buc de càrrega Super Fast Galicia, de 185 metres d'eslora i atracat al port vell, i dels fast ferry d'alta velocitat Alcántara i Almudaina Dos, que fan 96 metres d'eslora i atracats al moll comercial./ A.V.