| |||||
|
dijous, 11 de desembre de 2008 > Acesa proposa que els conductors paguin més de peatge quan es prevegi congestió
Pel seu president, Salvador Alemany, l'aixecament de barreres «és un fracàs relatiu»PAULA MERCADÉ. Barcelona El president d'Acesa, Salvador Alemany, va proposar ahir en la comissió de Política Territorial del Parlament que els peatges siguin «selectius; com més demanda, més cars». No parlava d'apujar les tarifes sinó que els conductors paguin més quan hi hagi congestió i que, per contra, s'abarateixi el preu del peatge en hores de poc trànsit. En la seva compareixença, Alemany va qualificar de «fracàs relatiu» l'aixecament de barreres conseqüència d'una congestió quilomètrica com la del mes d'agost de l'any passat. «La idea que el ciutadà no haurà de pagar si hi ha retenció no és el camí que s'ha de seguir.»
La comissió de Política Territorial va debatre ahir el tema dels peatges sense referir-se a la proposta catalana al Congrés dels Diputats aprovada dimecres de crear un fons per rescatar-los. La qüestió era una altra. El president d'Acesa, Salvador Alemany, compareixia davant la comissió per explicar com feia front la concessionària a les retencions a les autopistes. Per Alemany, la mesura excepcional d'aixecar les barreres a l'AP-7 l'estiu de l'any passat arran dels 70 quilòmetres de retencions que van durar hores «és un fracàs relatiu». «La idea que el ciutadà no haurà de pagar si hi ha retenció no és el camí que s'ha de seguir», va afegir-hi. En aquest sentit, Alemany va pronosticar que el 23 de juny de l'any vinent hi haurà embussos a l'autopista del Maresme. Per tant, ara ja es podria decidir que aquell dia la via fos gratuïta. Però pel president d'Acesa aquest és «un discurs contrari al que s'aplica en la majoria de països del món». Per això va proposar que els peatges fossin selectius: «Com més demanda, més cars.» Intentant matisar les seves paraules, arran de l'enrenou que aquestes van causar als diputats de la comissió de Política Territorial, va afirmar que no estava plantejant «cobrar més car, sinó quina filosofia havia d'aplicar». De fet, els preus dels peatges no els posen les concessionàries sinó el govern. «Cal adaptar el preu a la demanda», va dir. D'aquesta manera es podria intentar «dirigir» el trànsit; si es preveu que un dia hi pot haver aglomeracions, cal premiar amb descomptes aquells que surtin fora de l'hora punta. «És a dir, sortirem de nit, perquè pagarem menys i evitarem els problemes d'agafar el cotxe tots a la mateixa hora.» Aquestes mesures de bonificació tenen poc efecte en els conductors puntuals, ja que aquests són poc flexibles. El diputat de CiU, Josep Rull, va recordar que la proposta d'Alemany coincidia amb la feta pels nacionalistes. Rull va explicar que «no es tractaria de discriminar els conductors que surten en hores punta sinó incentivar aquells que ho fan en hores vall». Fer aquest tipus de bonificacions obligaria a tenir en compte molts factors com, per exemple, la mobilitat obligada. CiU va reclamar ahir al Parlament el rescat dels peatges de mobilitat obligada de Mollet i les Fonts de manera gradual. Els nacionalistes també van demanar «subvencions potents» per als usuaris que obligatòriament han de passar pel peatge de Martorell i d'Alella. D'altra banda, també van proposar subvencionar al 100% el trànsit intercomarcal. És a dir, «que els que van de Cunit al Vendrell no hagin de pagar al peatge de l'autopista Pau Casals», deia Rull. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|