La legislatura anterior, tots els grups parlamentaris catalans van consensuar una proposició de llei perquè l'Estat creés un fons per eliminar progressivament els peatges de les autopistes. Per unanimitat van acordar, el 18 de novembre del 2004, enviar la proposta a la mesa del Congrés. Ahir la cambra baixa estatal admetia a tràmit la proposta catalana per crear un fons que permeti «l'homogeneïtzació, el rescat selectiu i la subvenció de peatges» amb l'objectiu de «limitar els costos socials de les infraestructures viàries de peatge». És el pas necessari per regular i sistematitzar a les vies estatals de peatge com ara l'AP-7 i l'AP-2 el que el govern català ha començat a fer amb fons estatals en peatges com els del túnel del Cadí, Mollet, les Fonts i Alella, on es bonifiquen part de les tarifes o es fa del tot gratuït el peatge segons els dies de la setmana i la freqüència de pas d'un mateix vehicle o el lloc de residència de l'usuari.
El diputat de CiU al Parlament català Josep Rull destaca com a més «important» de la proposició de llei el fet que es determini que el fons de rescat s'ha de nodrir dels diners recaptats anualment per l'Estat a les empreses concessionàries d'autopistes en concepte de l'impost de societats i l'IVA. Les comunitats autònomes també hauran de destinar al fons «els recursos generats pels impostos autonòmics, ja siguin propis, cedits o compartits, que generin les societats concessionàries d'autopistes implantades en llurs territoris». La proposta que es tramitarà al Congrés dels Diputats també obliga els governs espanyol i català a incloure en els pressupostos anuals una dotació de recursos per al fons.
Pel que fa al repartiment del fons de l'Estat, s'estableix que ha de ser proporcional al pes respecte del conjunt de l'Estat del que recapta cada comunitat i que en el cas de Catalunya s'apropa al 70%. L'article 6, relatiu al repartiment del fons estatal, també estableix que el govern central haurà de consignar cada any al pressupost els diners totals que transferirà a cada comunitat. A banda dels recursos provinents dels impostos que paguen les concessionàries i de les dotacions pressupostàries dels governs, també es preveu que es puguin destinar al fons recursos directes de les concessionàries. ERC va presentar al Parlament, fa més de deu anys, la primera proposició per a l'eliminació de peatges, aleshores rebutjada per CiU i el PP. En una segona ocasió, la votació es va aprovar al Parlament però va ser rebutjada al Congrés per la majoria que hi tenia el PP.