Més que els congressos, que s'organitzen amb anys d'antelació, les empreses estan reduint les convencions i els viatges d'incentius a Barcelona. La majoria de les companyies estan retallant dels seus pressupostos les despeses en màrqueting i esdeveniments. «No queda bé fer aquest tipus de despeses en temps de crisi», explicava un dels expositors. El cert és que Barcelona Convention Bureau (BCB) ha detectat una reducció en el volum de les sol·licituds de convencions i incentius, que ara arriben més espaiades en el temps. La cap de màrqueting de BCB, Mercedes García, assegura que, en vista d'aquestes perspectives, la solució és «continuar la promoció prevista». Tot i això, admet que aquest sector depèn de les empreses. Barcelona, però, continua sent un referent mundial en el sector, ja que està situada en la cinquena posició del l'International Congress and Convention Association (ICCA).
Els hotels de Barcelona estan notant com assisteixen menys persones a les convencions i es redueix la participació en esdeveniments. «Si abans anaven a tres esdeveniments, ara potser només van a un», asseguraven fonts hoteleres. Una altra conseqüència són les reserves. Abans es confirmava l'assistència amb un any d'antelació. «Ara s'espera fins a l'últim mes per veure com reacciona el mercat i el pressupost que es té», van indicar.
Malgrat això, el sector és conscient que el pitjor encara ha d'arribar. Durant el primer semestre de l'any que ve «encara es notarà molt més», van afirmar des de Turisme de Catalunya. La directora de Girona Convention Bureau, Cristina Bubé, però, es va mostrar «optimista», ja que espera captar nous clients gràcies a la proximitat amb Barcelona i l'ambient més «relaxat» de la Costa Brava-Girona.
ARTS 41
Per fer front a la baixada del nombre de turistes de negocis, l'hotel Arts ha presentat a l'EIBTM un nou espai per celebrar esdeveniments i congressos de més de 1.000 metres quadrats, que té capacitat per a 200 persones. Estarà situat a les plantes 40 i 41 del gratacels, a més de 150 metres d'altura. Segons la directora de l'hotel, Rivero Delgado, és una «aposta per donar valor afegit» i mantenir el volum del turisme de negocis que es redueix per culpa de la crisi.