| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | diumenge, 24 de novembre de 2024


diumenge, 30 de novembre de 2008
>

La demarcació suporta cada dia el pas de més de 7.000 tones de mercaderies perilloses

Aquest tipus de càrrega representa entre el 10% i el 15% de tota la que es transporta per terra a l'Estat espanyol

EL PUNT. Reus
El Camp i l'Ebre són, pel fet de concentrar el pol químic més important del sud d'Europa i quatre centrals nuclears (una en desmantellament), el territori de Catalunya que suporta anualment el pas d'un volum més elevat de mercaderies perilloses: més de 2,5 milions de tones, segons es dedueix dels càlculs fets a partir de la informació subministrada pels Bombers de la Generalitat. Això significa que cada dia circulen per la demarcació més de 7.000 tones de mercaderies perilloses. La xifra s'obté sumant dos resultats: el de la multiplicació del nombre de camions diaris per les tones que transporten i el de la divisió de les tones transportades anualment per tren pel nombre de dies de l'any. La xifra final no inclou les mercaderies transportades pel feix transvasador (rack) ni per via marítima.


El transport de mercaderies perilloses està sotmès a una normativa específica que regula des de les condicions de seguretat que han de complir els vehicles fins a la formació dels conductors, a més de tot allò referit a les vies de comunicació. En aquest sentit, la xarxa d'itineraris per a mercaderies perilloses estableix mesures com ara la prohibició o limitació de la circulació per algunes vies i els itineraris obligatoris a cada territori.

Com que no es disposa de dades concretes sobre el volum de mercaderies perilloses que circulen pel Camp i l'Ebre, el càlcul és aproximat. Malgrat aquesta limitació, però, el resultat posa de manifest la importància de controlar no només el transport dels productes considerats perillosos, sinó també la seva càrrega i descàrrega.

«Aquí és on intervé la figura del conseller de seguretat, que entre altres funcions té la responsabilitat que la càrrega vagi en condicions, tal com determina l'acord europeu ADR sobre transport internacional de mercaderies perilloses», explica el director de l'empresa Trámites, Informes i Proyectos SL (TIPS). Juan Antonio Vílchez ha estat un dels participants d'enguany en les Jornades Risc i Anàlisi del Territori, organitzades pel servei d'emergències i protecció civil de l'Ajuntament de Reus i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química (ETSEQ) a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la URV.

Segons Vílchez, malgrat que la sinistralitat del transport de mercaderies perilloses és molt més baixa que la que registra la resta del sector, cal tenir en compte les seves particularitats a l'hora de planificar preventivament i d'actuar en cas d'emergència.

El Ministeri de Foment estima que entre el 10% i el 15% de les mercaderies que circulen per carretera a l'Estat espanyol són perilloses. «Quantificar el risc derivat de la perillositat de les mercaderies i estar preparat per minimitzar-lo en cas d'emergència és una necessitat per tenir garanties de seguretat», va explicar el director de l'ETSEQ, Ricard Garcia.

Al seu torn, el professor del mateix centre universitari i director de la càtedra Enresa-URV de seguretat industrial, Josep Maria Renau, va destacar com una de les conclusions de les jornades la necessitat de disposar de dades més precises sobre el volum i la tipologia de les matèries perilloses en ruta.


Es prohibeix la circulació de vehicles en règim ADR per les carreteres següents (llevat d'excepcions) i per les vies urbanes





N-240 i N-340 - En tota l' extensió

A7 - Des dels enllaços amb l'N-241 i el final de l'A7

N-420 - Entre els enllaços amb la C-12 i l'inici de la T-11

C-31B - Entre la rotonda amb la C-14 i els enllaços amb el polígon Entrevies i la TV-3148

C-12 (eix de l'Ebre) - Des de l'inici fins a la cruïlla de la C-44

C-14 - En tota l'extensió, llevat la variant de Reus i els enllaços amb T-11 i N-420

T-11 (abans N-420) - De la variant de Tarragona a la cruïlla de l'N-340a (carrer Carretera Vella de València)

C-422 - De la Selva del Camp a Constantí

N-340a - En tota l'extensió

TV-7211 - Entre les dues cruïlles amb la T-721 (variant de Constantí)

Avinguda Alcalde Pere Molas de Vila-seca - Enllaç amb Salou i amb els accessos a Port Aventura

C-44 - Entre els enllaços amb l'N-340 i els enllaços 37 de l'autopista AP-7

TV-3022 - El Perelló-Rasquera

TV-7222 - En tota l'extensió


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Dubtes sobre la responsabilitat

>Cada dia passen pel Camp i l'Ebre més de 7.000 tones de mercaderies perilloses

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.