Encara en l'àmbit ambiental, per bé que al marge de l'especificitat del sector del transport de matèries perilloses, la llei de responsabilitat mediambiental (26/2007) i el reial decret sobre activitats potencialment contaminants del sòl (9/2005) han estat objecte de la jornada anual organitzada aquest mes a Tarragona per l'enginyeria Litoclean.
Els participants van expressar els dubtes sobre el reglament que desenvoluparà la llei, que es preveu aprovar abans de finals d'any. El text estableix, entre altres, els criteris tècnics per determinar les mesures reparadores, les accions per tornar els recursos naturals al seu estat bàsic després d'un episodi de contaminació, i el seguiment i la vigilància del procés de reparació. També defineix els mètodes de càlcul de la garantia financera obligatòria a partir de les anàlisis de riscos i l'assignació prèvia del valor monetari del projecte de reparació.
Segons els experts, el text planteja conflictes competencials entre l'Estat i les comunitats autònomes i és susceptible d'un recurs d'inconstitucionalitat. També creuen que contradiu els criteris de reparació establerts per altres textos legislatius, com ara la directiva marc d'aigües. A més, critiquen «la complexitat per fixar una metodologia concreta d'anàlisi de riscos i dels models d'informes de riscs ambientals», per la qual cosa preveuen «moltes dificultats» en la seva aplicació.