Les dues anteriors edicions del congrés, que se celebra cada quatre anys, van tenir lloc a Tarragona i Girona, en un context econòmic clarament diferent. Amb matisos, empreses i administracions van constatar ahir que el turisme –un dels principals sectors econòmics del país– no sortirà il·lès de la recessió mundial. Caldrà posar-hi mitjans i imaginació per no retrocedir en competitivitat, fins i tot quan la crisi econòmica remeti. Marién André, coordinadora de l'Observatori de Turisme de Catalunya, ho té clar: «Les conseqüències que deixarà seran importantíssimes i no es tornarà a l'status quo previ a la crisi». Hi ha temors que alguns competidors –millor situats en preu com ara Croàcia– puguin arrabassar l'envejable posició de lideratge català durant «la primera crisi real a què fa front el turisme».
Constatat l'origen de la crisi i els efectes en el consum, els congressistes van intentar ahir trobar-hi solucions. Ángel Díaz, conseller delegat d'Advanced Leisure Services, va proposar un canvi de model que faci territoris i empreses més competitives. Segons ell, es tracta de posar en valor actius com el paisatge i el vi; i posar fi al lideratge de l'administració quant a promoció. Joan Gaspart, president d'HUSA, ha recollit un cert sentiment de greuge respecte d'altres sectors que rebran ajuts per superar la crisi: «És mentida que sols generem el 14% del PIB. Compte a no ajudar el turisme, perquè si no els efectes seran molt importants. Que no ens queixem tant com altres no vol dir que no necessitem suport.» Gaspart ha reclamat un ajornament fiscal a partir del 2009.