La Generalitat va impulsar l'estudi Ofercat, que ha de tenir continuïtat en el futur, per mesurar l'oferta de llengua catalana en els àmbits de l'administració pública, l'economia, la sanitat, l'educació, l'oci, els mitjans de comunicació i altres activitats civils. «Ha de ser un instrument molt valuós per al disseny de les polítiques lingüístiques que duen a terme les diferents institucions implicades en aquest procés», va assegurar ahir el secretari de Política Lingüística, Bernat Joan.
L'estudi Ofercat s'ha configurat a partir de l'observació de la retolació, les comunicacions escrites i la llengua oral d'identificació (la primera que s'utilitza) i d'adequació (si es canvia al català després de presentar-se en castellà) en els àmbits abans esmentats. Amb aquestes dades, els tècnics han creat l'Índex Ofercat, un barem entre 0 i 100 punts que ofereix un valor que resumeix l'oferta de català en una ciutat o un àmbit, però que no es correspon a un percentatge de parlants. Així, les quinze ciutats estudiades aproven l'anàlisi, si bé hi ha força diferència entre els 51 punts de Santa Coloma, on el castellà estaria pràcticament en igualtat de condicions, amb els 80 d'Olot, on la normalització és molt més evident.
Aquestes dades, que mostren una correlació entre el nivell sociolingüístic i l'oferta, concorden també amb les conclusions que es van derivar dels cens lingüístics del 2001. Tampoc no va sorprendre la constatació que, al marge del territori, la restauració és el subsector amb menys oferta en català. Per sectors, hi ha una clara diferència entre la baixa competència lingüística en comerços, empreses de serveis, locals d'oci i mitjans de comunicació i la bona nota que assoleixen l'ensenyament, la sanitat i l'administració pública. En aquest apartat, per cert, l'administració local i la del país s'acosten a la perfecció, l'estatal i la de justícia suspenen. També se'n deriva un motiu d'esperança: hi ha la possibilitat de millorar en tots els sectors perquè es detecta un potencial que no s'usa si no rep el primer estímul.