En aquests moments ja s'estan executant les obres del TAV a la part que faltava de l'Alt Empordà i de la variant del tren convencional que afecta, en aquesta primera fase, a Vilafant. Paral·lelament, Adif ja ha encarregat la redacció del projecte de la futura estació intermodal –per al TAV i el tren convencional– i de l'estació provisional que es construirà a la línia del TAV mentre l'altra no estigui feta. La voluntat de Santi Vila és crear una comissió de seguiment del procés d'obres i de tramitació en què hi hagi representades totes les entitats que es van manifestar en aquest tema i així ho ha fet saber als responsables de la plataforma Defensem El Tren de l'Empordà, que ha estat la més activa en tot el debat ferroviari a la ciutat. A més d'aquesta plataforma, també hi haurà Comerç de Figueres –que també s'oposa al trasllat de l'estació–, la Coordinadora d'Associacions de Veïns, el Cercle Euram, la Cambra de Comerç i Indústria de Girona i la Federació Alt-empordanesa d'Empresaris, a més dels grups polítics municipals. L'alcalde considera que aquestes entitats han de tenir informació de primera mà de tot el que passa en la qüestió ferroviària.
COORDINATS AMB VILAFANT
En aquests moments, però, hi ha un altre front plantejat que també obligarà el consistori figuerenc a treballar coordinadament amb el govern municipal de Vilafant com és la reordenació viària al voltant de la nova estació. Fa més de cinc anys es va anunciar la creació d'un consorci en què hi haguessin representats els dos ajuntaments, a més de la Generalitat, per treballar aquest assumpte, però encara no s'ha formalitzat, ni reunit, i els contactes han estat esporàdics. Ara, amb la redacció del projecte de la nova estació en marxa, es vol posar fil a l'agulla en la reordenació viària a la zona de la nova estació situada al terme municipal de Vilafant, però molt a prop del límit amb la capital alt-empordanesa.
El pla director de l'àrea urbana de Figueres, que ha aixecat moltes critiques i ha tingut centenars d'al·legacions en contra –encara no ha acabat el termini per fer-ho els ajuntaments– estableix un criteri d'ordenació viària que, com considera l'Ajuntament de Vilafant, té algunes propostes que no es veuen amb bons ulls. Aquest seria el cas de la prolongació de la carretera de l'Escala, amb una nova carretera que aniria des del Pont del Príncep fins a la nova estació i que transcorreria en paral·lel a la variant del tren convencional. Aquesta possibilitat es veu com una altra cicatriu en aquest municipi, molt castigat pel pas de les grans infraestructures.