L'any passat, les repetides avaries a rodalies s'explicaven principalment, segons Adif, perquè la xarxa convencional havia de conviure amb les obres del TAV a l'entrada de Barcelona. No sempre eren les màquines que treballaven en la línia d'alta velocitat les que malmetien les de rodalies. La llista de les causes que han provocat incidències a la xarxa és llarga: una tempesta elèctrica, forts vents, pluges intenses, material obsolet o sabotatges. Fins i tot el director d'Adif, Antonio González Marín, no s'ho va pensar dues vegades a l'hora de culpar «la mala sort» per explicar els motius d'una incidència múltiple que va afectar milers d'usuaris el mes d'agost de l'any passat. A aquest reguitzell de raons se n'hi afegeix una altra: el fred. «La davallada de temperatures» deia ahir Adif «va provocar que fallés el sistema de senyalització entre l'Hospitalet i Sants.» Una justificació que CiU va qualificar de «surrealista».
L'avaria va ser detectada quan passaven vuit minuts de dos quarts de nou del matí, i a partir d'aquell moment van començar els retards i les modificacions de servei a quatre de les sis línies de rodalies. Com altres vegades, els trens de la C1 que iniciaven o finalitzaven el seu servei a Molins de Rei, tenien l'estació de França com a parada d'origen i destinació. Els trens de la C7 començaven i finalitzaven el trajecte a Sant Andreu Arenal, on els passatgers que havien de continuar el trajecte havien d'enllaçar amb els combois de la C4, que com els de la C1 i C3 anaven amb retards «de 30 minuts de mitjana», segons Renfe. Una vegada més, la realitat superava les expectatives de la companyia ferroviària. Un passatger que sortia de l'estació de Plaça Catalunya a dos quarts de deu del matí no va arribar a Mataró fins a dos quarts de dotze. Aquest trajecte, si no hi ha cap incidència, dura 45 minuts. Passats vuit minuts de les deu, Adif havia solucionat la incidència. La modificació del servei va acabar llavors, i mitja hora més tard els retards es van reduir a quinze minuts, segons Renfe. Les demores, però, van afectar puntualment alguns trens fins a dos quarts de dotze del migdia.
Com altres vegades, Adif diu què ha provocat l'avaria, però mai entra en més detalls en les explicacions. La incidència d'ahir va ser pel fred, però no va concretar quant han de baixar les temperatures perquè la davallada afecti la infraestructura. Les previsions són que les temperatures baixaran sis graus aquest cap de setmana.