La informació estadística facilitada pel Departament que dirigeix Mar Serna només fa referència a expedients de regulació d'ocupació resolts en primera instància, és a dir, que no inclouen ni els que s'han retirat ni els que s'han resolt després d'un recurs. Sí que són, però, expedients que afecten Catalunya, tant si la gestió de l'expedient l'ha emès el Departament de Treball com si l'ha fet el Ministeri de Treball i Afers Socials (en el cas dels ERO que afecten més d'una comunitat i es presenten a Madrid). Les dades evidencien que la crisi ha irromput amb força en el sector industrial, que aquest any ja ha enviat a l'atur poc més de 5.000 treballadors fins al setembre, segons les dades oficials, que no reflecteixen la gran quantitat d'acomiadaments que es pacten cada dia. Des del gener, Treball ha resolt 370 expedients, la majoria dels quals 264 de rescissió de contractes de treballadors. El presentat aquesta setmana per part de la multinacional japonesa Nissan, la qual vol acomiadar 1.288 persones aquest any i prop de 400 al setembre del vinent, és l'últim i el de més gran abast de la llarguíssima llista d'expedients presentats enguany. Les dificultats per fer front a una conjuntura econòmica cada cop més complicada han estat els arguments utilitzats per intentar justificar uns ajustaments de plantilla, que no pas poques vegades han implicat el tancament de l'empresa.
SUSPENSIONS DE CONTRACTE
A les rescissions de contracte s'han de sumar els ERO temporals. Les empreses que afirmen que pateixen un descens significatiu de la producció demanen poder enviar els seus treballadors a casa durant uns dies, pagant-los el 70% del salari. El de Seat, que enviarà a casa el 40% de la plantilla durant cinc dies, és potser el més significatiu i no s'inclou en el llistat dels 88 expedients de suspensió d'ocupació aprovats del gener fins al setembre, perquè aquest s'ha resolt ja el novembre. Les dades oficials assenyalen que aquest tipus d'expedient hauria afectat 2.261 treballadors fins al 30 de setembre, als quals ja es poden afegir, com a mínim, els 4.502 operaris inclosos en l'expedient de Seat. En total, prop de 7.000 treballadors afectats per les suspensions. I finalment, molt poques empreses només 18 han optat per presentar expedients amb l'objectiu de reduir les jornades laborals. Aquests haurien afectat 148 treballadors fins al setembre.
UN MES D'OCTUBRE INTENS
Pels sindicats, però, l'impacte de la crisi del sector és molt més gran. L'estimació que ha fet la UGT només del mes d'octubre apunta que s'ha tancat amb més de 150 expedients presentats i més de 5.000 treballadors afectats, més de la meitat dels quals, però, són suspensions de contracte, és a dir, expedients temporals. «A l'agost ja es preveia que la tardor seria calenta, però hem passat un octubre dur i el novembre serà en la mateixa línia, si no pitjor», avisava Camil Ros, secretari de coordinació sectorial de la UGT. Segons Ros, els expedients de suspensió fan llegir, entre línies, que si no es troben solucions a curt termini es poden convertir en rescissió de contractes en pocs mesos. «I si això passa, la crisi, que ara afecta sobretot l'automoció, el tèxtil, la construcció i, ara també, el paper, s'acabarà generalitzant a tots els sectors», diu. Per Simon Rosado, responsable d'acció sindical de CCOO de Catalunya, el que preocupa els sindicats és, «a banda de la intensitat, que el 50% dels ERO es plantegen per aprofitar una situació de crisi generalitzada i les empreses n'abusen». Simon Rosado demana, d'una banda, missatges clars tant per part de les administracions com de la patronal, «la qual hauria de donar explicacions, i no diu res», i una «absoluta responsabilitat per part de les empreses», que s'aprofiten de la situació. «El problema és que és difícil distingir entre el que és real i el que és exagerat», deia.
Per la UGT, el fet que els expedients es concentrin a la regió metropolitana, el Penedès i el Bages no evidencia altra cosa «que ara hi ha uns territoris que pateixen més, però als altres els tocarà després», manifesta Camil Ros. «Els expedients estan destruint la feina qualificada de l'anomenada classe mitjana, i aquí hem de parar i reflexionar», demana.