| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 21 de desembre de 2024


dilluns, 27 d'octubre de 2008
>

La regió de Madrid triplica Catalunya en quilòmetres d'autopistes i autovies

Madrid és la segona regió rica d'Europa que té més quilòmetres tot i que Catalunya la supera en PIB

XAVIER MIRÓ. Barcelona
La comunitat de Madrid té el triple de quilòmetres d'autopistes i autovies que Catalunya, tot i tenir un producte interior brut (PIB) inferior. Un estudi recent de l'Oficina Estadística de la Comunitat Europea, l'Eurostat, mostra que la comunitat de Madrid és la segona regió amb més quilòmetres de vies ràpides d'entre les àrees més riques d'Europa. Catalunya és la setena regió europea més productiva, mentre que Madrid es troba en la desena posició, però, en canvi, pel que fa a quilòmetres d'autopistes i autovies per cada 1.000 km², Madrid se situa en la dotzena posició, mentre que Catalunya no apareix en el rànquing de les vint primeres.


L'estudi de l'Eurostat analitza la xarxa de vies ràpides i ferrocarrils dels països de la Unió Europea al 2005 i fa una anàlisi regional en què compara el producte interior brut amb la mitjana de quilòmetres d'autopistes i autovies per cada 1.000 km². La mitjana de la comunitat de Madrid triplica la de Catalunya, tot i que és una regió menys productiva, que se situa tres llocs per darrere la catalana. Però és que, a més, Madrid és la segona regió europea, entre les riques del continent, amb més quilòmetres d'aquestes infraestructures. Només la regió alemanya de Düsseldorf té més quilòmetres que Madrid al llistat de les 20 amb un major PIB d'Europa.



MADRID, L'EXCEPCIÓ


L'excepció no és Catalunya, sinó Madrid. Així, 17 de les 20 regions més productives del continent no formen part de les 20 xarxes regionals més denses d'autopistes i autovies. Excepcionalment sí que en forma part Madrid, junt amb les regions alemanyes de Düsseldorf i Colònia. Però l'espanyola és l'única capital d'estat a Europa que es troba tant entre les 20 regions més productives com entre les 20 regions amb més quilòmetres de vies d'alta capacitat. En canvi, Catalunya, tot i ser la setena regió en PIB, no figura entre les 20 primeres regions europees amb més autopistes i autovies. Entre les més riques d'Europa, se situa en novena posició pel que fa a quilòmetres viaris.



PIB DESLLIGAT DE LA XARXA


De fet, l'anàlisi de l'Eurostat ja deixa clar que «les regions amb un PIB més alt no són per força les que tenen una ràtio de més densitat en autovies i autopistes». La seva autora, Anna Bialas-Motyl, encara fa una apreciació més que fa evident l'excepcionalitat de la comunitat de Madrid i les regions de Düsseldorf i Colònia: «Aquestes regions amb la major densitat d'autopistes i autovies no ocupen el pes econòmic que podria esperar-se» entre les més riques del continent. En el cas alemany, però, es tracta, sens dubte, d'una xarxa no centralitzada i homogènia de vies ràpides perquè, entre les 20 regions amb més quilòmetres a Europa, a més d'aquelles dues ciutats, hi ha també Bremen, Hamburg, Berlín i Saarbrücken. En canvi, Madrid és l'única ciutat espanyola a la llista de les 20 regions europees amb més xarxa viària. D'altra banda, Andalusia era, el 2005, la dinovena regió més productiva del continent, i entre les àrees motores, se situava també en el penúltim lloc pel que fa a quilòmetres de vies d'alta capacitat.



LISBOA I ROTTERDAM


La regió de Lisboa és la que té la major xarxa d'autopistes i autovies del continent, seguida a una distància considerable per dues àrees metropolitanes més, Bremen i Manchester. També es destaca la influència del port de Rotterdam en la segona major xarxa viària, l'holandesa. El seu port ha fet històricament de porta d'entrada i sortida comercial a l'Europa central, fet que situa diverses regions holandeses entre les que disposen d'una xarxa més densa d'autovies i autopistes. Aquesta alta densitat de la xarxa també coincideix amb les àrees més densament poblades del país.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>Més protecció a les planes agrícoles

>Valls vol connexió a l'estació del TAV

>Entitats del Tarragonès demanen limitar el creixement a la comarca i protegir-ne espais naturals

>Avions, trens i transport públic, més importants per a l'economia

>Les comarques proposen retocs en el dibuix futur.. El Baix Camp reclama un nou eix interior

>Salou tem quedar-se sense servei ferroviari quan es posi en marxa el corredor mediterrani per l'interior

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.