| |||||
|
dilluns, 20 d'octubre de 2008 > Foment diu que no sap quant puja la factura total pels esvorancs del TAV
Només el servei alternatiu de bus i la gratuïtat de Rodalies i Ferrocarrils haurien costat gairebé 30 milions d'eurosPAULA MERCADÉ. Barcelona La mala execució de les obres del TAV a l'entrada de Barcelona va obligar, avui fa un any, a interrompre el servei de tres línies de Rodalies i una de Ferrocarrils. Les previsions eren que el tall durés aproximadament una setmana. Massa optimistes. Sis dies després de la suspensió del servei, la perforació del túnel del TAV va provocar un esvoranc d'uns 10 metres de profunditat a l'andana de l'estació de Bellvitge. Els trajectes ferroviaris es van cobrir amb un servei especial de bus que els usuaris de Renfe van haver de fer servir durant un mes i mig, i els de Ferrocarrils més de tres mesos. Fins que el Ministeri de Foment va retornar la normalitat a la xarxa convencional. Un any després del desgavell, Madrid encara no revelat la factura derivada d'aquell caos. El Ministeri de Foment va necessitar tres mesos i mig per solucionar tots els problemes derivats de la mala execució de les obres de la línia d'alta velocitat a l'entrada de Barcelona. Però, quan ha passat un any d'ençà dels incidents que van desgavellar la xarxa ferroviària convencional, Foment encara no ha enllestit la factura dels costos derivats dels esvorancs del Gornal. L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), ens adscrit a Foment i que supervisa els treballs del TAV, diu que «les despeses no estan tancades; no ho tenim tot comptabilitzat». Adif dóna aquesta informació i prou. Sorprèn que l'administrador d'infraestructures digui que no té quantificats els costos del caos ferroviari que va patir el país, quan alguns dels afectats Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) afirmen que ja han cobrat, fins i tot, les indemnitzacions. La factura que Adif té pendent de fer hauria d'incloure què va costar reforçar amb formigó les vies de tren convencional de Renfe i arreglar el túnel de la línia de l'Anoia de FGC, dues infraestructures malmeses com a conseqüència directa de les obres del TAV. Al compte, caldria afegir-hi el que va costar el servei alternatiu de bus amb què tant Renfe com Ferrocarrils van cobrir els trajectes de les línies afectades pels talls. S'hi haurien de sumar també les despeses derivades del personal d'atenció al passatger que les dues companyies ferroviàries van haver de contractar mentre va durar el desgavell. I, finalment, la factura hauria d'incloure el que van deixar d'ingressar les operadores durant la interrupció del servei. Renfe també diu que ha cobrat d'Adif i «sense problemes» la totalitat de les despeses provocades pel tall entre Sants i Bellvitge, que va obligar a interrompre el servei de les línies C2 sud, C7 i C10, dels del 20 d'octubre i fins l'1 de desembre de l'any passat. La companyia ferroviària estatal no dóna xifres oficials, però els càlculs oficiosos xifren en 23 milions d'euros el cost del tall. Adif hauria pagat 13 milions d'euros pels 250 autobusos que Renfe va haver de contractar per seguir oferint, diàriament, servei als seus usuaris. Als 13 milions caldria sumar-hi part dels 17 milions més generats per la gratuïtat a les tres línies de rodalies afectades pels talls. Però Madrid només s'ha fet càrrec d'una part d'aquesta despesa: 10 milions. És el que va costar complir el compromís de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, de tenir obertes les barreres d'accés de les tres línies afectades pel tall fins l'arribada del TAV a l'estació de Sants, el 20 de febrer d'aquest any. Renfe, de la seva part, va decidir mantenir les barreres obertes dos mesos i mig més, la qual cosa va costar uns 7 milions d'euros més que va haver de treure del seu propi pressupost. Als 27,5 milions d'euros que Adif ha pagat a Ferrocarrils i Renfe encara falta afegir-hi el que va costar a l'Estat i, per tant, a tots els contribuents, reforçar el terreny de les vies entre Bellvitge i Sants, malmès per les obres del TAV; així com el pressupost de la reparació del túnel de Ferrocarrils deformat per una de les injeccions de formigó fetes des de la superfície de les vies de Renfe. El responsable de mobilitat de CCOO, Manel Ferri, apunta altres barems que tampoc s'han quantificat. «Ningú ha dit què va costat a l'Autoritat del Transport Metropolità reforçar el servei i quant es va incrementar el nivell de contaminació a les vies d'entrada a Barcelona». De la seva part, la UGT també va comptabilitzar les pèrdues causades perquè els treballadors entraven tard a la feina. El sindicat va calcular que uns 160.000 treballadors allargaven una hora diària la seva jornada i multiplicaven aquest temps perdut pels 18,11 euros de costos laborals. Passats els primers deu dies, la UGT apuntava que la despesa arribava als 28,9 milions. Aquesta xifra s'elevaria a 86,9 milions tenint en compte els 30 dies laborables que va durar la suspensió del servei. Sindicats i associacions d'usuaris lamenten que un any després del desgavell, l'executiu espanyol encara no hagi presentat el pla de rodalies promès. «Abans de la crisi no hi havia inversions, però ara tampoc», lamenta la secretària de política institucional de la UGT, Eva Granados. «Això fa pensar que es mantindrà el mal servei i els retards crònics de rodalies», diu el president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol. Els actors socials temen que sense inversions es revisquin les grotesques situacions de fa un any, quan es faci el soterrament de les vies a l'Hospitalet o quan les obres del TAV estiguin plenament en funcionament al nord de Barcelona. El Ministeri de Foment va haver de reforçar amb ciment tot el tram comprès entre les estacions de Sants i Bellvitge malmès per les obres del TAV. El 2 de novembre només havien reforçat una tercera part del tram afectat. De manera paral·lela, treballaven per arreglar el túnel de FGC que també es va deformar com a conseqüència de les obres de l'alta velocitat. El 26 d'octubre de l'any passat, la perforació del túnel del TAV a l'entrada de Barcelona va provocar un esvoranc d'uns deu metres a les andanes de Bellvitge. Feia sis dies que no circulaven trens per aquesta estació; el servei ferroviari es va interrompre el 20 d'octubre quan una injecció de formigó feta per reforçar les línies convencionals de Renfe va deformar el túnel de FGC que hi havia a sota. El 26 d'octubre de l'any passat, la perforació del túnel del TAV a l'entrada de Barcelona va provocar un esvoranc d'uns deu metres a les andanes de Bellvitge. Feia sis dies que no circulaven trens per aquesta estació; el servei ferroviari es va interrompre el 20 d'octubre quan una injecció de formigó feta per reforçar les línies convencionals de Renfe va deformar el túnel de FGC que hi havia a sota. Un any després dels esvorancs, l'estació de Bellvitge i el seu entorn han recuperat la normalitat. No hi ha rastre del sinistre que va afectar desenes de milers d'usuaris. Des d'on abans els veïns contemplaven l'evolució de les obres, ara es pot veure com passen els trens de rodalies. El barri, que també va patir les conseqüències de les obres, encara té algunes millores pendents. Un cop reforçat el terreny, els operaris feien proves d'inundabilitat regant amb mànegues les vies. Així comprovaven si hi havia filtracions en cas de pluja intensa. Posteriorment, trens sense passatge van circular per la via. La C2 sud es va re- obrir el 17 de novembre, i l'1 de desembre van començar a circular els trens de la C7 i C10. Un cop reforçat el terreny, els operaris feien proves d'inundabilitat regant amb mànegues les vies. Així comprovaven si hi havia filtracions en cas de pluja intensa. Posteriorment, trens sense passatge van circular per la via. La C2 sud es va re- obrir el 17 de novembre, i l'1 de desembre van començar a circular els trens de la C7 i C10. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>El govern, sense poder de decisió en l'obra >la cronologia >l'enquesta >Foment encara no sap a quant puja la factura dels esvorancs del TAV |
|