| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 23 de novembre de 2024


dilluns, 20 d'octubre de 2008
>

El govern, sense poder de decisió en l'obra






En el punt àlgid del desgavell ferroviari, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va posar en dubte que les obres del TAV pel centre de Barcelona es fessin bé si el govern no participava en la gestió i execució juntament amb el Ministeri de Foment i l'Ajuntament de Barcelona. Nadal «no» volia que el govern «fos un convidat de pedra» en la construcció d'aquesta infraestructura pel centre de la ciutat i demanava «ser a la cuina». És a dir, participar en la presa de decisions. Així, deia Nadal, totes les administracions serien «coresponsables de la gestió i execució de l'obra».

Foment va deixar clar, des d'un principi, que no compartiria amb la Generalitat ni l'Ajuntament la direcció de les obres d'alta velocitat. Però Nadal insistia. El govern «no es conformava a ser espectador de les obres de l'alta velocitat». Al mes d'abril, el conseller volia esperar que hi hagués un nou executiu espanyol per crear un organisme semblant al centre de control ferroviari muntat arran dels incidents provocats per les obres del TAV, que va obligar a l'aleshores secretari d'infraestructures, Víctor Morlán, a traslladar-se a Barcelona per fiscalitzar els treballs fins que es va restablir el servei convencional. El conseller proposava gestionar l'obra de manera similar de com s'havia fet amb els Jocs Olímpics. Arribat a aquest punt, no només era Foment qui es desentenia de la proposta de Nadal, l'Ajuntament de Barcelona tampoc volia participar en les decisions. El quart tinent d'alcalde, Ramón García Bragado, recordava que si haguessin volgut fer aquesta obra «ja haurien demanat que la traspassessin com van fer amb la ronda Litoral». D'altra banda, el consistori va crear un comitè d'experts per fer un seguiment de les obres d'alta velocitat a Barcelona.

El Consorci Barcelona Alta Velocitat és l'únic organisme en què, des del principi de les obres del TAV a l'entrada de Barcelona, hi ha representants de les tres administracions –Estat, Generalitat i Ajuntament–, sense que les catalanes tinguin capacitat per prendre cap decisió. En l'última reunió d'aquest ens, aquest mes de juliol, es va acordar reforçar la col·laboració i informació mútua en el seguiment de les obres. És per això que s'ha creat una comissió tècnica amb les tres administracions que es reunirà cada dues setmanes. Però Víctor Morlán, que ara és secretari d'Estat de Planificació i Relacions Institucionals del Ministeri de Foment, va deixar clar que: «Ni l'Ajuntament, ni la Generalitat diran com s'ha de fer el túnel.» Tots els esforços verbals de Nadal han quedat amb res.



VÍCTOR MORLÁN
secretari d'estat de Planificació i Relacions Institucionals
«Ni l'Ajuntament, ni la Generalitat diran com s'ha de fer el túnel del tren d'alta velocitat per Barcelona»


JOAQUIM NADAL
Conseller de política territorial i obres públiques
«No ens conformem a ser espectadors de les obres, en volem ser coresponsables de la gestió i execució»


 NOTÍCIES RELACIONADES

>l'enquesta

>Foment diu que no sap quant puja la factura total pels esvorancs del TAV

>la cronologia

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.