Nissan començarà a aplicar el pla de manera immediata i, segons els sindicats, fins a finals d'any Nissan podria acomiadar 1.300 treballadors d'alguna de les plantes de l'àrea metropolitana de Barcelona. De totes maneres, el conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Fumiaki Matsumoto, va explicar ahir que l'expedient de regulació d'ocupació (ERO), que afectarà 1.680 treballadors, s'allargarà fins al setembre de l'any 2009, perquè la planta haurà d'estar preparada ja l'any 2010 per llançar a es cala mundial 60 nous models, alguns dels quals es podrien fabricar des de les plantes de la Zona Franca de Barcelona i Montcada i Reixac.
«Qualsevol producte de la família Nissan és susceptible de fabricar-se a Barcelona. Des d'un cotxe petit i compacte fins a un 4x4 gran», defensava ahir Matsumoto. De fet, la multinacional explica que, a banda d'una situació econòmica complicada, del descens del nombre de vendes, de l'increment dels costos de producció i de les dificultats dels particulars a l'hora d'aconseguir préstecs per al consum, Nissan ha hagut de fer front a un canvi de gus tos dels consumidors, que demanen vehicles més petits, més eficients, amb menors consums i més respectuosos amb el medi ambient.
A Barcelona, Nissan fabrica actualment dos models de tot terreny, el Nissan Navara i el Pathfinder, i un vehicle comercial, la furgoneta Primastar, i en totes dues línies de negoci les vendes han caigut fortament al conjunt d'Europa des de començament d'any: un 23% el mercat dels 4x4 i un 31% pel que fa als vehicles comercials.
ELIMINAR EL TERCER TORN
Nissan també proposa tornar als estàndards de la multinacional i suprimir el tercer torn productiu instaurat l'any 2005, quan les produccions reals superaven un 40% o un 50% les previsions del grup. A més, considera que la planta ha de treballar almenys al 80% de la seva capacitat de producció. Nissan Motor Ibérica estima que tancarà l'exercici fiscal del 2008 amb una producció estimada de 130.000 unitats, i calcula que d'aquí a un any en farà 110.000.