| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 21 de novembre de 2024


dissabte, 4 d'octubre de 2008
>

Més de 10.000 dels 11.700 nens que utilitzen l'autobús escolar ho fan gratuïtament

La meitat dels alumnes que fan servir el transport no obligatori paguen pel servei, segons dades dels consells comarcals

MAR VICENTE.
Dels 11.696 alumnes que cada dia van a l'escola pública amb l'autobús escolar, 10.100 ho fan gratuïtament a través del pressupost que la Generalitat té destinat a aquest servei i, en alguns casos, per les aportacions que fan els ajuntaments. Segons dades dels consells comarcals, que són els que el gestionen, el transport costa aquest curs gairebé 10 milions d'euros, sense comptar la partida del Baix Empordà, de la qual el Consell Comarcal no ha facilitat les dades. A més, hi ha al voltant de 3.000 nens i nenes que usen el transport considerat no obligatori, és a dir, el que porta els alumnes des de les urbanitzacions fins al nucli de les poblacions. D'aquests, la meitat han de pagar una quota pel servei. Són els nens del Ripollès, la Selva i una part de l'Alt Empordà.


+ A la imatge, alumnes de Castelló d'Empúries baixen de l'autobús escolar. Foto: MIQUEL RUIZ

El servei de transport escolar gratuït va destinat als alumnes que van a l'escola fora del seu municipi, i la Generalitat hi destina cada any una partida econòmica. Aquest curs, segons dades dels consells comarcals de la demarcació de Girona, el pressupost és de 9,9 milions d'euros –sense comptar els diners del Baix Empordà– per transportar diàriament un total d'11.696 alumnes. Aquests diners es destinen tant a pagar les empreses de transport que es contracten per fer el servei com els monitors que acompanyen els escolars en els trajectes d'anada al centre educatiu i de tornada a casa.

Fins fa poc, però, aquesta partida econòmica del Departament d'Educació també incloïa el transport dels nens que viuen en urbanitzacions i que van a escola al poble. Des que la conselleria va congelar el pressupost fa dos anys, es va decidir que aquest servei –que la llei descriu com a no obligatori– havia d'anar cap a un sistema de copagament entre Educació, els ajuntaments i les famílies. En total, a la demarcació hi ha 3.122 nens i nenes que usen aquest transport, i d'aquests, 1.589 han començat ja a pagar. La comarca de la Selva va ser la primera comarca on es va començar a parlar d'aquest tema, ja que el curs passat es va anunciar que els pares haurien d'assumir una part del transport. Tot i això, finalment la mesura s'ha començat a aplicar aquest curs, com també l'han aplicat al Ripollès i a l'Alt Empordà. En aquest últim cas, però, hi ha hagut municipis com ara Roses o Figueres que han decidit assumir la part a la qual no arriba el pressupost del govern català. Sí que estan pagant les famílies a l'Escala, i ho faran d'aquí a quinze dies a Castelló d'Empúries, on s'ha generat una gran polèmica (vegeu la pàgina següent).

Segons dades consultades als consells comarcals de Girona, el transport escolar entre les urbanitzacions i els nuclis costa, per exemple, mig milió d'euros cada curs a la Selva, o 460.000 a l'Alt Empordà. La proposta de copagament amb les famílies per costejar el servei és d'1 euro al dia per família com a màxim, ja que hi ha ajudes socioeconòmiques, com ara per a germans.



EL GIRONÈS I L'ALT EMPORDÀ
La comarca gironina que té un pressupost més important és el Gironès, amb 2,5 milions d'euros, seguida de l'Alt Empordà, amb 2,3 milions. El pressupost està relacionat amb el nombre de nens que són transportats a cada zona, i aquestes dues comarques també són les que tenen més alumnes que usen l'autobús escolar. Per contra, el Ripollès i el Pla de l'Estany són les comarques amb la partida pressupostària més reduïda, amb 813.000 i 942.000 euros respectivament, i també les que tenen menys escolars que es traslladen en bus a l'escola (600 i 810 nens i nenes).

Aquestes dades corresponen només a les escoles públiques, ja que els centres privats i concertats tenen les seves pròpies rutes de transport, que paguen les famílies de la seva butxaca i, per tant, no són comptabilitzades pels consells comarcals perquè no hi ha una aportació econòmica pública.





L'ALT EMPORDÀ - 2,3 milions d'euros de partida econòmica
- 2.391 escolars que usen el bus, dels quals 902 de transport no obligatori

EL BAIX EMPORDÀ - El consell comarcal no ha facilitat les dades de la partida econòmica
- 1.487 nens i nenes (477 de no obligatori)

LA GARROTXA - 1,7 milions d'euros
- 1.238 usuaris (523 d'aquests corresponen a transport no obligatori)

EL GIRONÈS - 2,5 milions d'euros que dóna Educació
- 2.700 alumnes (250 corresponents a rutes de transport no obligatori)

EL PLA DE L'ESTANY - 942.000 euros en total d'inversió per a transport escolar
- 810 alumnes, dels quals 131 usen el transport no obligatori

EL RIPOLLÈS - 813.000 euros de partida econòmica global per a transport
- 600 nens i nenes que usen l'autobús escolar, 80 de no obligatori

LA SELVA - 1,7 milions d'euros que dóna Educació per a transport
- 2.200 alumnes, dels quals 758 usen el transport no obligatori


 NOTÍCIES RELACIONADES

>A tota la demarcació de Girona es fan diàriament un total de 346 rutes per transportar els nens i nenes de casa a l'esco...

>Ajuts a les famílies

>Els menjadors

>El que diu la llei

>El Ripollès fa com la Selva i l'Alt Empordà i també cobrarà el transport no obligatori a les famílies

>De l'Estartit a Torroella, ara per ara, gratuït

>Els que matinen més

>A l'escola caminant

>El transport escolar és gratuït per al 94% de l'alumnat que l'utilitza

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.