El pla territorial de les comarques centrals ordena el creixement urbanístic de l'Anoia, el Bages, Osona, el Solsonès i el Berguedà perquè es concentri en àrees urbanes centrals al voltant d'Igualada, Manresa i Vic, però també en altres pols amb creixements importants com Solsona, Cardona, Berga, Torelló o Manlleu. La comunicació entre aquestes poblacions, sigui per carretera o ferrocarril, es pretén garantir amb la potenciació dels eixos actuals i la creació d'algun de nou. El document preveu la construcció del nou tram de la carretera C-16 entre Berga i Bagà; el desdoblament de la C-17 entre el nord de Vic i Ripoll, que es prolongaria amb la millora del tram fins a Puigcerdà, a més del desdoblament de la C-25 per millorar la mobilitat transversal de la regió, entre el pla del Bages i la plana de Vic. Això també ho faria possible l'eix transversal ferroviari de Catalunya en un futur més llunyà. En un nivell més comarcal, el document aprovat preveu la reconversió de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat en un sistema de tramvia a la conca d'Òdena i també la posada en funcionament de trens amb freqüència de metro al pla del Bages, que s'articularia entorn de l'estació intermodal de Manresa-Cardener, i a la plana de Vic, que es faria possible amb el desdoblament de la línia de Renfe existent. L'eix ferroviari es potenciarà amb la millora de la línia fins a Puigcerdà.
El pla també pretén orientar la cooperació intermunicipal en la creació de sòl per a activitats productives i per a habitatge protegit definint els àmbits de l'Alt i el Baix Berguedà, vall de Lord, Solsonès, Calaf, Ponent de l'Anoia, Conca d'Òdena, Piera-Masquefa, pla de Bages, Mura-Talamanca, Moianès, Lluçanès, Sant Feliu Sasserra, vall de Ges-Orís-Bisaura, les Guilleries-Collsacabra, plana de Vic, Berga, Solsona, Cardona i pla del Bages.