dilluns, 15 de setembre de 2008 > Foment té aturat el projecte per fer arribar rodalies a la T-Sud fa un any i mig
El BOE va publicar l'1 de febrer de l'any passat la declaració d'impacte ambiental de la nova línia
XAVIER MIRÓ.
Barcelona El ministeri de Foment encara no ha aprovat el projecte definitiu per fer arribar els trens de rodalies a la nova terminal Sud de l'aeroport, que entrarà en funcionament els primers mesos de l'any vinent. El darrer tràmit el va realitzar el ministeri de Medi Ambient, que va aprovar la declaració d'impacte ambiental el 22 de desembre del 2006, però no va ser fins a l'1 de febrer de l'any passat que el vistiplau es va oficialitzar amb la publicació de la resolució al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). D'això ja fa un any i vuit mesos i Foment encara no ha fet cap més pas. L'accés a la T-Sud s'haurà de fer amb cotxe, taxi o bus durant anys.
+ L'estació de la T-Sud se situa sota dels futurs edificis d'aparcaments de vehicles de la terminal. Foto: EL PUNT
|
Sigui per la lentitud en l'elaboració de tots els estudis hidrogeològics i tècnics determinats en la declaració d'impacte ambiental (DIA), sigui per la manca de diners o sigui perquè el projecte no és una prioritat quan acaben de començar les delicades obres del túnel del TAV pel centre de Barcelona, el cert és que fa més d'un any i mig que el ministeri de Medi Ambient va aprovar la DIA de la futura línia de rodalies cap a l'aeroport i el ministeri de Foment encara no n'ha aprovat el projecte constructiu. També ha estat impossible saber si el projecte estarà a punt d'aprovació en breu o caldrà esperar encara mesos. Sí que és clar que la nova gran terminal Sud de l'aeroport haurà de funcionar durant anys sense un accés ferroviari per als usuaris, que hi hauran d'accedir amb cotxe privat o taxi i només tindran com a alternativa de transport públic els busos que uniran les actuals terminals amb la T-Sud. Fa un any es deia que la nova C10 de rodalies havia d'arribar a la terminal Sud el mateix any d'entrada en servei de la instal·lació aeroportuària, potser a finals d'any perquè ja aleshores es descartava que el tren estigués a punt quan s'inaugurés la terminal. En aquell moment, fins i tot companyies aèries com Iberia i Easyjet van lamentar públicament haver d'estrenar una terminal que no disposaria a temps de tren d'alta velocitat (TAV). A hores d'ara aquella preocupació sona a cant de sirenes tenint en compte que la lloada T-Sud no tindrà ni tan sols un tren convencional que la uneixi amb el centre de Barcelona durant els primers anys. Perquè les úniques obres ferroviàries d'accés a la terminal Sud que estan començades són les de la L9 del metro, que construeix la Generalitat i que no està previst que entri en servei fins al 2012. Però almenys el govern català ja treballa amb un horitzó temporal. Caldrà veure si s'estableix un calendari concret al pla de rodalies, que fa també molts mesos que va prometre el govern espanyol i que, dimecres passat, la secretària d'Estat d'Infraestructures, Josefina Cruz, va anunciar que es presentaria d'aquí a poc temps. La nova línia de rodalies a l'aeroport que substituirà l'actual C10 anirà soterrada des de Mas Blau i la carretera C-31 fins a la terminal Sud. A la sortida de l'estació del Prat, la plataforma ferroviària s'ampliarà per passar de tres a quatre vies amb la finalitat que les dues centrals es desviïn del corredor del Garraf per dirigir-se a l'aeroport. Travessaran sèquies de regadiu i camins del Parc Agrari del Baix Llobregat abans de començar a anar soterrats per travessar a una fondària de 10 a 13 metres l'autovia C-31 i el polígon Mas Blau. Al davant de les terminals actuals del Prat s'aixecarà l'estació de dues plantes on el tren tindrà la primera parada. Després de travessar a uns 17 metres de fondària l'edifici intermodal entre les terminals A i B, el traçat continuarà enfonsant-se fins als 27 per creuar per sota les pistes i girar a la dreta per arribar fins a la T-Sud.
|