| |||||
|
dimarts, 9 de setembre de 2008 > Els musicals catapulten els teatres de Barcelona als 2,6 milions d'espectadors
Per primera vegada els muntatges en català superen el sostre del milió de personesJORDI BORDES. Barcelona Barcelona ja és plaça de musicals. L'aposta la va fer la temporada passada Stage Entertainment i el públic ho ha confirmat. L'Associació d'Empreses de Teatres, Adetca, sentencia que és el millor any i l'increment més alt. Fins fa un parell d'anys, es tenia assumit un sostre de dos milions d'espectadors als teatres de la ciutat. Ahir s'informava que la temporada passada es van arribar als 2.654.862 (2.444.227 de pagament). I ja s'insinuava que la següent fita és els tres milions d'espectadors. L'altra bona notícia és que el reclam de musicals ha portat nous espectadors als teatres, i no ha afectat els espectacles convencionals, que també han pujat. I per primer cop els espectacles interpretats en català van sumar el milió de persones als teatres de Barcelona.
El president d'Adetca, Daniel Martínez, qualificava els millors resultats de les produccions teatrals de «satisfacció incontenible» i d'«optimisme moderat» per a la temporada que ahir arrencava oficialment amb la gala Barcelona aixeca el teló. Després de dos anys d'increments notables del 7 i el 18% en assistència, respectivament: el repte és conservar el nombre de públic. Les xifres serien molt més notables si l'estadística hagués recollit el nombre d'espectadors de Cavalia. Adetca només comptabilitza els espectacles teatrals descartant totes les visites del Cirque du Soleil o d'altres troupes circenses en vela provisional. Les xifres no deixen que hi hagi cap dubte. Són incontestables. L'increment d'assistència és de 414.335 espectadors respecte de l'any passat (18%). Si es computen les entrades de pagament, l'increment ha estat del 20%. Tot i això, els índexs d'ocupació aclareixen que no falten funcions: ha pujat un 0,69% l'ocupació de les sales fins arribar als 59,195, però encara hi ha un 40% de les entrades que es posen a la venda que queden buides. La recaptació també ha pujat notablement: el 37%. La recaptació total ha estat de prop de 70 milions, 1,9 més que la temporada passada. Les dades a les sales alternatives, percentualment, han estat també espectaculars: hi ha hagut un increment del 36.000 persones (42%) fins a sumar les 121.000. Quant a recaptació, els ingressos pugen un 69% («de mitjana, les entrades a les alternatives han pujat quasi un euro», ara costa 9,22, comenta Julio Álvarez, del Tantarantana). La temporada passada es van donar d'alta cinc sales (les dues del Teatre Gaudí Barcelona, la Nau Ivanow, el Raval i el Coliseum) fins a sumar-ne 41. Aquest curs reobrirà el Goya, el Paral·lel i s'espera poder disposar de dades de sales emergents com ara L'Antic Teatre i Cincomonos. Pel que fa a les obres de teatre de text, que l'any anterior ja havia fet un salt notable, s'ha mantingut per sobre del milió d'espectadors. El 40% de públic ha assistit a un espectacle en català (1.072.699), un percentatge inferior al d'espectacles que s'ofereixen en aquesta llengua (el 49%). Pel que fa a autoria catalana, hi ha comptabilitzat el 46% dels títols davant d'un 36% d'estrangers i i un 15% de la resta de l'Estat. Pel que fa a produccions, en el 78% del que va aparèixer en la cartellera de Barcelona l'any passat, hi va intervenir una productora catalana.Tanta feina garanteix més competitivitat, amb la qual cosa Martínez indica que han d'haver pujat forçosament els caixets dels artistes. Sobre paper, es pot demostrar que s'ha generat un 20% més de contractacions per a tècnics i actors, en part gràcies als musicals. La temporada 2008/09, l'increment del nombre d'aquests macroespectacles, molt costosos, serà notable. Només a tall d'exemple, Barcelona tindrà el doble de teatres centrats en els musicals que Madrid: fins a sis títols coincidiran en la cartellera. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
|