L'Alt Penedès va iniciar a finals del 2006 una recollida de signatures per reclamar que el govern de la Generalitat negociés amb Foment la gratuïtat de l'autopista AP-7 fins a Barcelona per als ciutadans de l'Alt Penedès, tal com s'havia pactat amb altres comarques de la regió metropolitana. Es van recollir 11.000 signatures i es va obrir una taula negociadora que fins ara no ha donat resultats. L'inici de la via dels despatxos es produïa pocs mesos després que els governs locals rebessin un projecte que preveu eliminar el peatge troncal de Martorell i construir-ne de nous als accessos del Penedès, la qual cosa podria deixar sense efecte també la gratuïtat de què gaudeixen els residents des de fa uns anys entre Vilafranca i Sant Sadurní d'Anoia. Els Ajuntaments van presentar al·legacions l'any passat i van esperar esdeveniments. Fa pocs mesos, sense que fins ara s'hagin resolt les al·legacions, Foment va decidir tirar pel dret i començar els tràmits d'expropiacions dels terrenys per poder construir les petites àrees de peatges que es crearan en cada sortida. Per això, ara fa un mes, l'Ajuntament de Vilafranca va decidir alentir la via negociadora i començar-ne una altra, la de les mobilitzacions, i per això va aprovar una moció en què es feia una crida a la població a manifestar-se.
L'acció d'ahir, que va mobilitzar unes 2.000 persones segons l'organització i 550 segons els Mossos d'Esquadra, va ser encapçalada per representants de les entitats del territori, primer, i gran part dels alcaldes dels 27 municipis de la comarca, al darrere. La capçalera de la manifestació va arrencar a la plaça de la Vila i va seguir fins a la plaça de l'Estació, on la síndica de greuges de Vilafranca, Glòria Valeri, va llegir el manifest unitari. Els organitzadors van escollir la síndica i van decidir no encapçalar la mobilització per fer palès que la demanda parteix d'una reivindicació ciutadana. En el text, les institucions convocants diuen que la construcció dels peatges a la zona comportarà «un greuge afegit per a les deficiències del transport públic: el servei de rodalies presenta mancances pel que fa a puntualitat, freqüència de pas, parades i rapidesa, i el transport públic per carretera encara és més deficient». Per tant, la construcció dels peatges «és més greu al Penedès perquè no hi ha cap alternativa de via ràpida gratuïta per comunicar el territori amb les dues àrees metropolitanes més properes». El document no només deixa clara la reivindicació de la gratuïtat de l'autopista, sinó també la demanda que s'aturi la construcció dels peatges «fins que no s'arribi a un consens amb els Ajuntaments» i es contestin les al·legacions encara sense resoldre.
Els convocants, alguns dels quals duien les samarretes que la CUP ha distribuït aquestes darreres setmanes, en què es pot llegir «Perill, peatges», van acabar la manifestació deixant clar que «la societat penedesenca es mantindrà ferma en les seves reivindicacions».