| |||||
|
dissabte, 12 de juliol de 2008 > Els espais de benvinguda acolliran alumnes immigrats d'entre 8 i 18 anys
El temps d'estada serà indeterminat i es posaran en marxa de manera experimental a Reus i a VicMARCEL BARRERA. Barcelona Pas endavant per a la integració dels alumnes immigrants que arriben durant el curs. A partir del setembre, i de manera experimental, es posaran en marxa a Reus i a Vic les polèmiques aules exclusives per a nouvinguts, que finalment la Generalitat ha batejat com a «espais de benvinguda educativa» (EBE) i que permetran que els alumnes passin per un període d'adaptació abans de ser escolaritzats. El temps d'estada, un dels punts que més controvèrsia han aixecat, serà indeterminat i dependrà de la decisió dels equips de suport psicopedagògic. Aquests espais estaran oberts tot l'any i acolliran alumnes d'entre 8 i 18 anys.
Definits com a «espais de suport i assessorament als nouvinguts i a les seves famílies previs a l'escolarització», tots els alumnes que arribin a les ciutats de Reus i Vic un cop el nou curs 2008/2009 hagi començat aniran als nous EBE, on un equip de professionals determinarà si poden anar immediatament a una escola de la ciutat o bé és necessari un procés d'adaptació que pot durar dies, setmanes o fins i tot mesos. Sobre el temps d'estada, que el secretari d'Immigració de la Generalitat, Oriol Amorós, va dir fa uns dies al Parlament que seria d'un mes com a màxim, Maragall va dir ahir que serà «el que convingui i el que diguin els serveis educatius» en cada cas, encara que va trobar «inversemblant» que un alumne s'hi pugui estar tot un curs. «No són centres educatius, són espais d'acollida que tenen com a objectiu la integració i no la retenció», va dir Maragall per defensar un projecte que ha despertat les crítiques d'ERC, ICV i d'entitats com ara SOS Racisme, que ahir al vespre va qualificar el projecte de «segregacionista i discriminatori» i va dir que els nous espais «estigmatitzen la immigració» i «amaguen un clar racisme institucional». L'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, per la seva banda, va dir que després d'un primer «sotrac», la comunitat educativa veu ara el projecte com a «necessari», i que els alumnes s'hi estaran tan poc temps com sigui possible. Durant aquest temps d'estada, que dependrà de la decisió dels equips de suport psicopedagògic, els alumnes participaran en els plans educatius d'entorn, i durant quatre hores als matins coneixeran les normes de convivència, els drets i els deures, els ajuts que poden obtenir, alhora que faran proves de llengües i matemàtiques, entre d'altres. Per a cadascun dels alumnes s'elaborarà el que es coneix com a pla de treball individual, que serà un informe que servirà al centre educatiu on vagi l'alumne perquè els professors tinguin «orientacions» per garantir una «correcta incorporació» al centre, que al cap i a la fi és l'objectiu de la nova fórmula que Educació anirà estenent en aquells municipis que ho demanin. A Reus els espais estaran ubicats al CEIP Alberich i Casas, a l'institut Gabriel Ferrater, i al col·legi concertat La Salle. En el cas de Vic s'emplaçarà l'EBE a l'antic edifici de Casa de la Caritat. La fórmula preveu que en el cas dels alumnes d'entre 16 i 18 anys es faci la mateixa acollida inicial que la resta d'alumnes i que al mateix temps s'elabori un programa específic d'accés al món laboral. En canvi, en el cas dels alumnes de fins a 8 anys, i com s'entén que el seu aprenentatge és més ràpid, Educació preveu que es faci un informe de l'alumne, però sense necessitat de passar ni un sol dia pels espais d'acollida, que estaran oberts els 12 mesos de l'any. Està previst que els alumnes que arribin al mes de maig puguin estar en aquests espais, si és necessari, durant els mesos de juliol i agost. En qualsevol dels casos, es garanteix que una vegada l'alumne pugui ser escolaritzat, es traslladarà tota la informació a la comissió d'escolarització i a l'oficina municipal d'escolarització, que «distribuirà de manera equitativa els alumnes entre els centres». .Cadascun dels espais, que s'emmarquen en plans d'entorn, tindran capacitat per a entre 15 i 20 alumnes, disposaran d'espais multifuncionals per fer tallers i fer servir l'ordinador, d'una zona d'esbarjo, biblioteca, i despatxos per fer l'acolliment familiar, que consistirà en deu hores de reunió amb els pares, que serviran, entre altres coses, per sensibilitzar-los sobre l'ús del català. Els EBE estaran coordinats per un docent, que en serà el responsable, i hi treballaran un educador social, un monitor en el lleure i un integrador social. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Més de mil sol·licituds de matriculació a Reus >Els espais de benvinguda acolliran alumnes de 8 a 18 anys |
|