D'entre aquests 20 milions de trajectes, però, el govern calcula que només uns 3 milions anuals es faran utilitzant una targeta integrada, que, a partir d'una aportació de 8 milions d'euros anuals per part del govern, ha de permetre rebaixar considerablement el preu del transport públic i, per tant, fomentar-ne l'ús.
LA TARIFA INTEGRADA.
Es configuraran entre quatre i cinc targetes. Hi haurà segur una T-10 (10 desplaçaments anuals) multipersonal, que és la més utilitzada a l'àrea metropolitana de Barcelona. Els altres títols permetran fer entre 10 i 50 desplaçaments integrats en els 30 dies següents a la primera validació. Amb la possibilitat de fer transbordaments sense pagar més, el preu es pot veure reduït fins a un 75% amb relació a les tarifes actuals. També s'abaratirà la tarifa senzilla per si mateixa el bitllet senzill sense targeta que pot fer servir un usuari ocasional, que aproximadament serà d'1,30 euros dins d'una mateixa zona poc menys que ara i d'1,90 entre dues zones anar de Tarragona a Valls costa avui 2,5 euros. Les zones, dividides en dues corones la primera delimita el rovell de l'ou del Camp, serviran per establir les diferents tarifes a aplicar. Amb la targeta integrada, l'usuari [vegeu gràfic] pot fer diferents trajectes al preu d'un per dins d'una de les dues corones o entre una corona i l'altra a un preu superior. Dins de la segona corona, el preu podria variar en funció de si el viatger es mou entre zones contigües i sense transbordament o no. D'una manera o d'una altra, serà el consell d'administració del consorci del transport l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp qui marcarà les tarifes en una reunió prevista a principis de setembre. L'ens també està pendent que hi entrin a formar part els consells comarcals del Baix Penedès, el Priorat i la Conca de Barberà.
LA PROVA PILOT.
De moment, el director dels serveis territorials del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) al Camp de Tarragona, Joaquim Margalef, ha anunciat que la prova pilot de la integració tarifària del transport públic, que tècnics i operadors començaran en breu i en què també participaran usuaris, podria dur-se a terme en l'àmbit de tot el Camp i no només en el triangle més poblat entre Cambrils, Reus i Tarragona, com s'havia anunciat. «Hem vist que el 80% dels viatgers i, per tant, dels problemes, es concentren en aquesta zona i, per tant, potser paga la pena fer les proves a tot arreu», va manifestar. A partir del setembre, la integració ja ha de ser una realitat a tot el territori. El PTOP, a través de l'ATM, ha intensificat en les darreres setmanes els contactes amb la dotzena d'empreses concessionàries de serveis d'autobusos al Camp de Tarragona. A les firmes privades empreses com Plana donen cobertura a una vuitantena de línies s'han d'afegir les empreses públiques de transport urbà de les principals ciutats. «És complex perquè el volum de comarques, de línies i d'operadors és molt més important que a Lleida o a Girona», constata Margalef en relació amb els dos territoris on fa poc ha entrat en funcionament el sistema tarifari integrat.
EL CAS GIRONÍ I EL «SOFTWARE».
A Girona ho va fer el 12 de juny, amb set zones en l'àmbit del Gironès, el Pla de l'Estany i la Selva, i l'experiència gironina, segons fonts del sector, pot ajudar a resoldre els hipotètics problemes de software, de programació del sistema de validació de targetes, en el cas tarragoní. La tècnica de validació ha de ser sense contacte, a través d'un xip que millora la seguretat, però algunes de les empreses que operen al Camp van renovar les seves màquines fa poc i només estan preparades per fer servir targetes magnètiques amb contacte. L'experiència podria arrencar alternant les dues possibilitats, segons Margalef. Les targetes es podran recarregar en quioscos i estancs.