| |||||
|
dimecres, 2 de juliol de 2008 > El centenari de la Costa Brava vol projectar més la marca als principals mercats emissors
La commemoració començarà el 12 de setembre, durarà un any i té un pressupost de 4,8 milions d'eurosIMMA BOSCH. Cadaqués La celebració del centenari de la denominació Costa Brava vol servir per «projectar encara més la marca» en els principals mercats emissors i fer-la més competitiva. Els actes del centenari, que es van presentar ahir, duraran tot un any i començaran el 12 de setembre perquè el 12 de setembre del 1908 l'escriptor Ferran Agulló publicava en el diari literari i polític La Veu de Catalunya un article en què definia per primera vegada amb el nom de Costa Brava el litoral mediterrani de Girona. S'han previst activitats des de concerts fins a exposicions, edicions de llibres i productes audiovisuals, una ruta del centenari i un menú específic de la Costa Brava, amb un pressupost aproximat de 4,8 milions d'euros. També s'ha creat un logotip específic per a l'efemèride.
El 12 de setembre del 1908 Ferran Agulló escrivia a la La Veu de Catalunya un article dedicat al seu amic Duran en què per primera vegada es denominava Costa Brava el litoral que va des de la desembocadura del riu Tordera fins a la frontera amb França. Agulló la descrivia com una costa «brava i rienta, fantàstica i dolça treballada pels temporals a cops d'onades com un alt relleu». Per commemorar-ho el Patronat de Turisme ha impulsat la creació de la comissió del centenari, que s'ha encarregat d'organitzar els actes al llarg de tot un any per retre homenatge al litoral gironí. Els actes es van presentar ahir al cap de Creus, on van ser presents els 22 municipis que conformen la Costa Brava i les institucions catalanes més significatives, així com una representació del sector. «El centenari de la Costa Brava és un any en què volem retre homenatge a tots els que han estat aquí abans, per quedar-se o per visitar-nos; a tots els qui van aixecar el turisme», va dir Enric Vilert. El president de la Diputació va assegurar: «Tenim la sort de disposar d'una marca turística centenària i reconeguda; donem-hi ara un impuls definitiu i expliquem tots els valors que han de fer que siguem percebuts com l'indret on es poden viure les millors experiències i gaudir-ne al llarg de tot l'any.» El comissari del centenari, Francesc López, va explicar que s'organitzaran actes lúdics, exposicions i concerts, s'editaran llibres i es produiran audiovisuals que divulgaran la història i els atractius de la zona. Un dels principals actes lúdics està previst pel dia 23 de juny del 2009 a la Ciutadella de Roses i les edicions de l'any vinent del Festival de la Porta Ferrada i el de Torroella de Montgrí dedicaran concerts i espectacles al centenari. A més, els organitzadors preveuen fer quatre exposicions que mostrin l'evolució de la zona al llarg d'un segle i algunes se centraran, per exemple, en objectes curiosos, fotos antigues o fotos actuals de gran format. També està previst fer edicions especials de publicacions que «han estat clau», com ara Cent anys de la Costa Brava i Homenots de la Costa Brava, i l'actualització de la Guia de la Costa Brava, de Josep Pla. La programació inclou també algunes iniciatives singulars com ara la creació del menú del centenari i la ruta del centenari, que permetrà recuperar històries i anècdotes del passat. Durant l'acte d'ahir es va presentar la imatge oficial del centenari, que ha dissenyat l'empresa gironina Bis i que representa un petxina que emergeix d'unes restes arqueològiques, segons van explicar. Els colors del logotip volen identificar les característiques principals del paisatge de la Costa Brava: el groc i el vermell de la sorra i el sol, i el verd i el blau del bosc i el mar. En un segle el paisatge de la Costa Brava ha canviat, amb un avanç de l'àrea urbanitzada més marcat en algunes bandes que en altres. A les sis imatges que es reprodueixen en aquesta plana, de dalt a baix, vistes de l'Estartit, Roses i el Port de la Selva: a l'esquerra, de principis del segle passat, a la dreta, de principis d'aquest segle. |
1908. - La Veu de Catalunya publica l'article «Per la Costa Brava» de Ferran Agulló 1920. - S'inaugura el primer hotel Costa Brava, a Lloret de Mar 1922. - Es publica la guia de la Costa Brava 1923. - Comença la construcció de la urbanització de s'Agaró 1924. - Es publica l'àlbum guia de la Costa Brava 1928. - S'inauguren els Viatges Blaus 1929. - S'inauguren les excursions de Barcelona a la Costa Brava amb els autocars Puliman 1930. - Es filma la primera pel·lícula a la Costa Brava: L'age d'or, dirigida per Luis Buñuel, amb guió de Buñuel i la col·laboració de Salvador Dalí 1941. - Josep Pla publica Costa Brava, guia general i verídica 1951. - El director americà Albert Lewin filma, a Tossa, Pandora i l'holandès errant amb Ava Gardner i James Mason 1962. - S'inaugura la urbanització del Club Mediterranée al cap de Creus 1964. - La Costa Brava s'inscriu en el registre de denominacions geoturístiques 1976. - Neix el Patronat de Turisme de Girona |
220 km. És la longitud del litoral, amb 22 pobles: Portbou, Colera, Llançà, el Port de la Selva, Cadaqués, Roses, Castelló, Sant Pere, l'Escala, Torroella-l'Estartit, Pals, Begur, Mont-ras, Palafrugell, Palamós, Calonge-Sant Antoni, Platja d'Aro, Santa Cristina, Sant Feliu de Guíxols, Tossa, Lloret i Blanes. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>«Per la costa brava» >Cent anys de la Costa Brava. |
|