Seat va decidir ahir presentar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal per a 8.806 treballadors, el 80% de la plantilla a Martorell, tot i que ahir ja treballava a un 40% del ritme habitual. Sharp també en va presentar un per a 387 empleats, més de mitja plantilla, a Sant Cugat del Vallès. Firmes com Honda, Nissan i Cobega estudien fer el mateix, al·legant causes de força major. Els sindicats ho critiquen i la consellera Mar Serna demana que no s'utilitzi la vaga com a «excusa».
El Departament de Treball va confirmar ahir els expedients de Seat i Sharp. En el cas de la filial de Volkswagen, tot i que ja va començar a rebre subministraments que li van permetre arribar al 40% de la producció, va decidir tirar endavant l'ERO per dilluns i dimarts passat, tot i que hi pot afegir més dies en funció de l'impacte. En el cas de Sharp, l'ERO es va començar a aplicar ja ahir mateix, també per causes de força major, ja que és una empresa que, tal com passa a Seat i Nissan, treballa amb el sistema de subministrament al moment, conegut en el món empresarial com a just in time. Els sindicats temen un efecte dòmino, ja que companyies com la mateixa Nissan ahir va confirmar que esperarà que finalitzi la vaga per decidir, Robert Bosch, Salvesen, Cobega, Acciona, Honda, Atrian Baker, Big Drum i Cristalera Española estudien fer el mateix. Yamaha, ahir mateix, ho va descartar. Els sindicats UGT, CCOO i USOC recorden que la llei defineix com a causes de força major els esdeveniments externs a les circumstàncies del mercat, com ara els accidents naturals.
La paralització provocada per la vaga, segons la patronal catalana Cecot, ja té preu a Catalunya: uns 100 milions d'euros diaris, 500 milions des de l'inici de la vaga.