| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 25 de novembre de 2024


dissabte, 7 de juny de 2008
>

Indignació amb Air Berlin

Queixes d'Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Obra Cultural Balear

SERGI PICAZO. Barcelona
Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, Obra Cultural Balear i Consum Català van exigir ahir una rectificació dels comentaris contra el català del director general de la companyia aèria Air Berlin, Joachim Hunold. Aquestes organitzacions van mostrar així la seva indignació pel «menyspreu» i «maltracte» rebut. A més, la Plataforma per la Llengua va demanar als presidents català i balear, José Montilla i Francesc Antich, que prenguin mesures per evitar que aquests fets es repeteixin.


+ Middlemann i el diputat del PP balear Joan Flaquer, el 2004.

«O hi ha desconeixement, o hi ha una mà negra.» Els membres de la junta d'Òmnium Cultural van quedar perplexos per les diatribes que va llançar el director general d'Air Berlin sobre el català. El vocal d'Òmnium i responsable de la Federació Llull, Jordi Bosch, va admetre: «Estem molt sorpresos.» D'una banda, perquè «els directius d'Air Berlin haurien d'informar-se sobre els països on treballen» i, d'una altra, perquè «el català és una llengua guanyadora i que cada vegada utilitzen més empreses».

Avui precisament es reuneixen per coordinar una resposta conjunta Òmnium Cultural, Obra Cultural Balear i Acció Cultural del País Valencià en el marc de la Federació Llull. Jordi Bosch avisa que, si no hi ha una rectificació, «el consumidor català no es quedarà de braços plegats». A més, assegura que «quan Òmnium ha actuat, com en el cas de l'etiquetatge en català del vi i el cava, s'ha notat».

L'anàlisi de la Plataforma per la Llengua és similar a la d'Òmnium Cultural: «Hi ha mala fe, però també hi ha ignorància.» L'associació en defensa de la llengua considera que els comentaris apareguts al «magazín d'Air Berlin ratllen la xenofòbia» i que Joachim Hunold «va molt més enllà de les responsabilitats com a empresari quan no accepta com a legítim el govern balear». Tanmateix, Air Berlin, com altres companyies internacionals, rep la informació a través de Madrid i, segons explica Martí Gasull, vocal de la plataforma, «potser no coneixen bé la situació de la llengua aquí». «Quan hem parlat amb la seu central d'algunes empreses transnacionals sovint ha funcionat.» Tot i això, Gasull no descarta accions més contundents contra la companyia. De moment l'entitat oferirà informació sobre vols alternatius als d'Air Berlin perquè «els ciutadans que no estiguin d'acord amb la política d'aquesta aerolínia puguin agafar altres opcions de vol».



DES DE LES BALEARS
L'Obra Cultural Balear considera «inacceptables» els atacs al català continguts en l'article de Hunold. «Hi ha falsedats com ara que el castellà no és idioma oficial a Mallorca o que a les escoles el castellà és tractat com un idioma estranger», deia ahir la carta de queixa de l'associació. L'entitat va demanar una reunió amb el director a l'Estat espanyol de la companyia, Álvaro Middelmann –també president del Foment del Turisme de Mallorca–, i va posar en marxa una campanya d'enviament massiu de cartes a Air Berlin.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Les reaccions polítiques arriben amb comptagotes

>Crida al boicot d'Air Berlin pels insults del seu director general contra el català

>Boicot a Air Berlin

>Crida al boicot d'Air Berlin pels insults al català

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.