| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 25 d'abril de 2025


dimarts, 20 de maig de 2008
>

El Trueta utilitza per primer cop les cèl·lules mare en un innovador tractament de les fístules anals

Només tres hospitals catalans estan autoritzats a aplicar la terapèutica gènica

NÚRIA ASTORCH. Girona
El servei de cirurgia general de l'hospital Josep Trueta de Girona ha començat a aplicar un nou tractament amb cèl·lules mare per tractar les fístules anals més complexes, de les quals cada any se n'intervenen una vintena. La nova tècnica dóna uns resultats satisfactoris en un 70% dels casos. El Trueta és un dels tres hospitals catalans que han estat autoritzats per dur a terme aquest tractament, la primera terapèutica gènica que es fa a l'hospital de referència de la regió.

La fístula anal és un trajecte anormal que es fa entre l'anus i la pell de prop de l'anus del qual es desconeix l'origen i que únicament es tracta amb cirurgia. La fístula anal afecta més els homes que les dones i, tot i ser una malaltia benigna, pot tenir importants conseqüències personals i econòmiques. Així, algunes de les complicacions de les intervencions convencionals són la reaparició de la fístula i la incontinència fecal. El cap del servei de cirurgia general i digestiva del Trueta, el doctor Antoni Codina, ha explicat que de fístules n'hi ha de dos tipus: de més senzilles (un 60% dels casos) i de més complicades (entre un 30 i un 40%). Tot i ser menys habituals, les complexes tenen moltes possibilitats de tornar a aparèixer després d'una intervenció per eradicar-les.

El tractament innovador que utilitza el Trueta consisteix en el següent: en primer lloc, es fa, al pacient, una liposucció a nivell de greix subcutani; en segon lloc, el greix s'envia a un centre de genètica de Madrid on n'extreuen les cèl·lules mare, i en tercer lloc, aquestes cèl·lules són introduïdes a la fístula, de manera que quan creixen la tanquen.



UN MILIÓ DE CÈL·LULES
Es tracta d'una injecció d'un centímetre cúbic amb un milió de cèl·lules mare que regeneren el teixit. Tot i la simplicitat del tractament, el doctor Codina ha destacat la complexitat tècnica, l'estreta col·laboració de la unitat de coloproctologia amb el servei de radiologia, que fa el diagnòstic de les fístules, i el servei de cirurgia plàstica, que extreu el greix subcutani, i els controls periòdics exhaustius. El Trueta, l'hospital Clínic de Barcelona i l'hospital Mútua de Terrassa han estat autoritzats com a representants catalans per desenvolupar aquesta tècnica. Aquest tractament, que a tot l'Estat espanyol fan tretze centres hospitalaris, s'ha començat a implantar després dels bons resultats que s'han obtingut en dos assajos clínics. «És el primer cop que el Trueta aplica una terapèutica gènica i estem molt satisfets d'haver estat seleccionats per aplicar un tractament innovador que es fa en pocs països del món», va declarar el doctor Codina. La prevalença de la malaltia a la regió sanitària de Girona és d'un centenar de casos a l'any.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Nova tècnica a Blanes

>El Trueta utilitza per primer cop les cèl·lules mare en un tractament innovador

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.
L'Agència de la Qualitat d'Internet